X
تبلیغات
رایتل

درباره من

خبرگزاری پانا استان اردبیل

در صورت داشتن نظر، پیشنهاد و انتقاد به رایانامه(ایمیل) اینجانب sdoa@chmail.ir اعلام فرمایید. قبلاً از دقت نظر شما کمال تشکر را دارم. بهزاد ناقل

جستجو در وبلاگ

آمار

تعداد بازدیدکنندگان :
96530

ارزش خبری چیست؟

1 فروردین 1389

معمولاً نه ارزش برای خبر در نظر می گیریم:

1- شهرت، در برگیرنده ی اشخاص، مکان ها، اشیاء، و موقعیت هایی است که برای عموم مردم شناخته شده است. این شناخته بودن می تواند به دلیل ثروت، شرایط اجتماعی، موقعیت یا تبلیغاتی که از قبل برای آنها شده است، باشد. در واقع این نام ها هستند که خبرها را می سازند. برجسته کردن نام یک شخص، مکان، رویداد، یا یک موقعیت خاص جذابیت بیشتری به یک خبر می دهد.

2- دربرگیری(تاثیر بر روی تعداد زیادی از مخاطبین داشته باشد)، بدین معنی است که یک مطلب خبری برای تعداد بیشتری از خوانندگان اهمیت و جذابیت داشته باشد.

3- مجاورت(جغرافی، معنوی، دینی، ملی، فرهنگی)، برای مثال اتفاقی که در دبیرستان یا دانشگاه شما می افتد از آن جهت برای شما دارای ارزش خبری است که در نزدیکی شما و در محیطی که حضور دارید اتفاق می افتد.

4- برخورد(فیزیکی مانند: جنگ، تصادف و...، غیرفیزیکی مانند: برخورد اندیشه)، یکی از اساسی ترین ارزش های خبری، برخورد است. این برخورد می تواند به صورت فیزیکی یا به صورت ذهنی و فکری باشد. برخورد یکی از ارزش های خبری است که بیشتر از دیگر ارزش ها در روزنامه مطرح می شود.

5- فراوانی، تعداد و مقدار(مثلاً: تعداد تلفات زیاد در یک تصادف)، فراوانی معمولاً به آمار و ارقام به کار رفته در خبر مربوط می شود. هر چه اعداد به کار رفته در مطلب بزرگتر باشد، ارزش خبری مطلب بیشتر است.

6- تازگی خبر(خبری یا به تازگی روی داده و یا اینکه موضوعی است که درگذشته رخ داده است ولی بخش هایی از آن الان برای ما فاش بشود مثل اخباری که از کودتای 28 مرداد می شنویم).

7- شگفتی یا استثناء، هر خبری اعم از اختراع و اکتشاف و عجایب خلقت که ما را متعجب کند.

8- احساسات، عواطف و غرایز: معمولاً مردم از خواندن مطالب احساسی در مطبوعات روزانه لذّت می برند.

9- پیشرفت: شامل بسیاری از تغییرات قابل توجهی می شود که باعث بهتر شدن وضع انسان ها می گردد. این پیشرفت ممکن است موفقیتی باشد که دریک آزمایشگاه علمی به دست می آید، موفقیت در یک کار اجرایی، ایجاد یک کارخانه صنعتی، ساخت یک ساختمان جدید یا یک بزرگراه باشد.

وقتی خبری رخ می دهد تا زمانی که به مخاطب برسد تحت تاثیر دو عامل است: عوامل برون سازمانی و درون سازمانی.

عوامل درون سازمانی شامل:

خبرنگار: ممکن است برداشت خبرنگار از خبر اشتباه یا مغرضانه باشد.

سردبیر: ممکن است بخشی از خبر را سانسور یا قسمتی را به آن بیفزاید بر طبق سیاست های رسانه.

بخش فنی: اعم ازصفحه بندی وگرافیک و.... به علت کمبود جا در صفحه یک پاراگراف کم یا زیاد شود یا عکس همراه عکس بیاید که در برداشت مخاطب از اصل موضوع خلل ایجاد کند.

عوامل برون سازمانی: دولت ها، صاحبان سرمایه و آگهی ها، گروه های پر نفوذ.

مفاهیم اصلی در خبر نویسی شامل:

روشنی خبر

درستی خبر

جامعیت خبر

چاپ 1 فروردین 1389
Behzad Naghel

نظرات (0)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد