خبرگزاری پانا استان اردبیل
خبرگزاری پانا استان اردبیل

خبرگزاری پانا استان اردبیل

ارزش های خبری کدامند؟ ۲

دربرگیری یا فراگیری Impact

هر رویداد وقتی بعد در برگیری دارد که روی تعداد زیادی از افراد جامعه تاثیری در زمان حال و آینده داشته باشد.

مثال اول:

واکسینه شدن جوانان کشور در برابر بیماری هپاتیت ب

واکسینه شدن جوانان استان در برابر بیماری هپاتیت ب

واکسینه شدن دانش آموزان شهر اصفهان در برابر بیماری هپاتیت ب

واکسینه شدن دانش آموزان یک مدرسه در برابر بیماری هپاتیت ب

بدون شک دربرگیری گزینه اول بیش از گزینه های دیگر است. بنابراین فراگیری یک رویداد بهترین علامت یک رویداد برای تبدیل شدن به خبر است. مهم نیست که یک رویداد از نظر فراگیری مثبت یا منفی باشد، میزان فراگیری آن ملاک است.

مثال دوم:

زلزله یکی از روستاهای اطراف بم را لرزاند.

زلزله در چندین روستای اطراف بم باعث کشته و زخمی شدن تعداد کثیری از اهالی روستا شد.

زلزله بم  تلفات زیادی به همراه داشت.

بدیهی است آمار تعداد کشته شدگان زلزله در استان کرمان بسیار بالا است.

شهرت Prominence

اشخاص حقیقی یا حقوقی معروف، مکان ها و شهرهای معروف، شخصیت های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی یا سازمان ها و ادارات خصوصی و دولتی که به خاطر کارها یا خدمتشان در گذشته میان مردم شناخته شده باشند و هر چیزی که از عنصر شهرت برخوردار باشد، می تواند به یک خبر تبدیل شود.

مثال: رئیس جمهور، برج میلاد، تخت جمشید، خسرو شکیبایی و . . .

برخورد، اختلاف، تضاد  Conflict

این گونه رویدادها حاوی برخورد (اختلاف یا تضاد) میان افراد، گروه ها، ملت ها و حیوانات با یکدیگر یا با طبیعت است. برخورد ممکن است به صورت جسمانی (طبیعی) یا فکری (ایدئولوژی و عقیدتی) باشد.

اخبار سرقت، جنایت، سیل، جنگ، اعتصاب، سوء استفاده های مالی و جدال های سیاسی از جمله رویدادهایی هستند که عامل برخورد، اختلاف و یا تضاد در آنها وجود دارد.

مثال: اوباما  ترور شد

طالبان مسئولیت حمله به مرکز مشاوره مهاجرت آمریکا را بر عهده گرفت

استثنا و شگفتی Oddity

رویداد غیرعادی، استثنایی، عجیب و یا نادر است. در بعضی موارد، این رویداد ها برخلاف پیش بینی یا انتظار اتفاق می افتد. اختراعات و اکتشافات را می توان به عنوان نمونه هایی از این بعد خبری نام برد . معمولا این خبر با «ترین» ها می آید.

مثال: پیرترین فرد جهان، بلندترین آسمانخراش دنیا و . . .

بزرگی، فراوانی در تعداد و مقدار   Magnitude

این بعد خبری فقط مربوط به اعداد و آمار است. ارقام ممکن است، تعداد نفرات یا میزان خسارت های جانی و مالی باشد. هر چه تعداد و یا مقدار زیادتر باشد، اهمیت این بعد خبری بیشتر است. وقتی عدد و رقم در هر رویدادی بالا باشد؛ به معنای آن است که باتوجه به دربرگیری موضوع اولین ارزش خبری است که خبرنگار باید به آن توجه داشته باشد.  

مثال: حضور صد هزار تماشاگر در وزرشگاه آزادی

اختلاس هزار  میلیارد تومانی مدیرعامل یک شرکت بازرگانی

ده هزار موبایل تا دو هفته دیگر واگذار می شود

مجاورت Proximity  

اساسا مخاطبان رسانه ها ترجیح می دهند ابتدا از خبرهای مربوط به محله، شهر، کشور و کشورهای همجوار خود اطلاعات کسب کنند. همانطور که واقعه ای برای یک نفر خبر است، ممکن است برای فرد دیگر خبر نباشد و یا رویدادی که برای یک شهر خبر است، ممکن است برای شهر دیگر ارزش خبری یکسان نداشته باشد. مجاورت برای مخاطب می تواند به دو صورت ارزش خبری داشته باشد؛ جغرافیایی و معنوی.

مجاورت جغرافیایی: در این حالت، مخاطب در درجه اول مایل است در مورد رویدادهای محل یا شهری که در آن زندگی می کند، آگاهی به دست آورد. هر چه فاصله رویداد تا شهری که مخاطب در آن زندگی می کند، دورتر باشد، ارزش خبری این بعد کمتر است.

مجاورت معنوی: تحقیقاتی که در زمینه ارزش های خبری انجام شده، نشان می دهد که بعد مجاورت معنوی در بسیاری از موارد اگر برای مخاطب ارزش خبری بیشتری نسبت به مجاورت جغرافیایی نداشته باشد، ارزش خبری کمتری هم ندارد.

اخباری وجود دارد که به لحاظ جغرافیایی با مخاطب فاصله زیادی دارد اما به واسطه اهمیت اتفاقات آن منطقه، تاثیرات و میزان دربرگیری آن از ارزش خبری بالایی برخوردار است.

مثال: وقتی با اخبار مربوط به آمریکا یا فلسطین و لبنان مواجه می شویم؛ برای ایران معنادار و حائز اهمیت است بنابراین در مطبوعات منتشر می شوند.

تازگی Timeliness

زمان یا تازگی رویداد به مطلب خبری ارزش ویژه ای می دهد. حرفه ای های دنیای ژورنالیسم می گویند هر چه زمان وقوع رویداد در واقع فاصله زمانی وقوع آن تا انتشار رویدادی که قابلیت خبر بودن را دارد، کوتاهتر باشد؛ تازه تر و جذاب تر خواهد بود. اگر خبر به موقع منتشر نشود، مخاطب به منابع دیگر خبری مراجعه و نیاز خبری خود را از آنان تأمین خواهد کرد. در واقع تازگی خبر مبنای رقابت خبرگزاری ها، روزنامه ها و همه رسانه ها با یکدیگر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد