خبرگزاری پانا استان اردبیل
خبرگزاری پانا استان اردبیل

خبرگزاری پانا استان اردبیل

عناصر خبر ۲ News Elements

جنس هر خبر همه سبک های خبر نویسی از شش عنصر یا ماده تشکیل می شود که به آنها "عناصر خبر" می گویند. از آنجا که عناصر خبری بر مبنای طرح شش پرسش هستند به همین دلیل آنها را می توان در قالب این فرمول به خاطر سپرد: 

5w + H= عناصر خبری

خبرنگار قبل از نوشتن خبر باید مشخص کند که کدام یک از اطلاعاتی که در دست دارد اهمیت بیشتر و کدام یک از اهمیت کمتری برخوردار است. در این صورت است که عناصر خبر و ارزش های خبری می توانند خبرنگار را در نوشتن خبر یاری دهند.

عناصر خبری عبارتند از: که؟ (چه کسی) – کجا؟ - کی؟ (چه وقت) – چه؟ (چه چیزی) چرا؟ و چطور؟ (چگونه).

که؟ (چه کسی) Who

خبرنگار باید دقیقا بداند که چه کسی یا چه کسانی در پیدایش رویداد دخالت داشته اند. بنابراین لازم است خبرنگار نام، نام خانوادگی دقیق، سن و اطلاعات مشابه دیگری را که برای تکمیل خبر لازم می داند، تهیه کند.

نشست مشترک لاریجانی با کارکنان مجلس

مذاکره مستقیم ایران و امریکا برای حل مشکلات افغانستان

پورکاشیان صدرنشین مسابقات بانوان شد

کجا؟ Where

محل رویداد در ارزش خبر تاثیر دارد. در بیشتر موارد، یک خبر شهری یا مملکتی نسبت به یک خبر خارجی برای مخاطب ارزش بیشتری دارد.

مسابقه فوتبال ایران وعربستان در استادیوم آزادی برگزار می شود

برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال سال 2010 در  افریقای جنوبی

کی؟ When

از ارزش های خبری یاد شده زمان یا تازگی خبر از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر خبر جدید است، خبرنگار باید بعد تازگی خبر را در مقدمه خبر نشان دهد. در مواقعی که مدتی از وقوع رویداد گذشته است یا عامل زمان چندان اهمیت ندارد، ذکر زمان ضروری نیست.

انتخابات دور دهم ریاست جمهوری خرداد 88 برگزار می شود

کنکور رشته هنر 28 تیرماه برگزار می شود

چه؟ What

در خبرنویسی عنصر «چه» به ماهیت رویداد مربوط می شود. «چه» ممکن است یک حادثه رانندگی، آتش سوزی، تصویب یا رد لایحه های قانونی باشد. «چه» معمولا در مقدمه خبر قرار می گیرد اما در مورد یک رویداد خبری، خبرنگار باید مشخص کند از میان مطالب مختلفی که یک رویداد را به وجود می آورد، کدام یک از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از میان مطالب متعدد «چه»ها باید آن یکی را انتخاب کرد که دارای ارزش خبری بیشتری است. مثلا اگر خبر حاوی بعد دربرگیری است، باید کوشید آن را به طرز روشنی در لید و مقدمه خبر نشان داد.

محموله یک کشتی ایرانی به مقصد سوریه توقیف شد

کاهش 16 درصدی حوادث رانندگی در تعطیلات نوروزی

چرا و چگونهHow & Why

عنصر «چرا» علت و دلیل یا انگیزه بوجود آمدن رویداد را بیان می کند و عنصر «چگونه» نحوه و چگونگی وقوع رویداد را . در بسیاری از مواقع، خبرنگار چگونگی پدید آمدن یک رویداد خبری را می داند، اما از علت یا انگیزه ای که در پشت آن پنهان است خبر ندارد یا علت و انگیزه را می داند، اما از نحوه رویداد اطلاعاتی ندارد.

مثلا در خبر روز اول سقوط یک هواپیما، علت سقوط هواپیما را نمی توان به دست آورد. علت سقوط هواپیما وقتی رسما اعلام خواهد شد که جعبه سیاه که حاوی نوار مکالمات خلبان با برج مراقبت است به دست آید که آن هم قطعا چند روز و یا چند ماه طول می کشد.

عنصر «چرا» و «چگونه»، هنگام تهیه گزارش های تحلیلی بیشتر از سایر موارد مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا در این گونه گزارش ها، خبرنگار زمان بیشتری برای بررسی علت، دلیل، انگیزه یا نحوه چگونگی بوجود آمدن یک رویداد خبری را دارد.

مثال: ایران ضبط محموله یک کشتی حامل بار از این کشور "به مقصد سوریه" را که گفته می شود حامل مواد ساخت سلاح بود، غیر قانونی خوانده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد