خبرگزاری پانا استان اردبیل
خبرگزاری پانا استان اردبیل

خبرگزاری پانا استان اردبیل

سبک های خبرنویسی ۲

خبر یک رویداد را می توان به صورت های مختلف از جمله سبک هرم وارونه، سبک تاریخی، سبک تاریخی همراه با لید و سبک پایان شگفت انگیز تنظیم کرد افزون بر این سبک ها دو سبک دیگر نیز به نام های سبک بازگشت به گذشته (نقطه مقابل سبک تاریخی) و سبک تشریحی (تشریح قسمت به قسمت خبر) مطرح است. با توجه به اینکه در خبرگزاری اساسا سر و کار ما با خبر است، در این قسمت صرفا به سبک هرم وارونه می پردازیم.

سبک هرم وارونه

در این سبک، خلاصه مهم ترین مطلب رویداد در ابتدای خبر و کم ارزش ترین مطلب در انتهای خبر قرار می گیرد. در این سبک مطالب دیگر با توجه به میزان اهمیت آنان از بالا به پایین تنظیم می شود.

سبک هرم وارونه، یکی از کارآترین روش های انتقال اطلاعات است. باید دانست که اکثر مخاطبان وقت زیادی را برای مطالعه اخبار روی سایت های خبری صرف نمی کنند.

مخاطب معمولا خبر را با خواندن تیتر شروع می کند. اگر آن خبر ارتباطی به کار و زندگی اش داشت، لید یا مقدمه خبر را می خواند، چنانچه لید نشان داد که مطلب برایش از ارزشی برخوردار است به خواندن بقیه خبر ادامه می دهد. تحقیقات علمی در این زمینه نشان می دهد که تعداد خوانندگان خبر با افزایش تعداد پاراگراف ها ارتباط معکوس دارد؛ یعنی هر چه خبر طولانی تر باشد، تعداد خوانندگان آن کمتر خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد