الف) بیان چند ویژگی یک پیام جاذب و موثر
1- تجانس پیام با محیط:
پیام صادر شده باید با محیط پیرامون خود تجانس داشته باشد، در غیر این صورت امکان دفع آن یا عبارت دیگری بی اثر ماندن آن زیاد است.
2- تطابق عملکرد پیام با محیط:
عملکرد و ماحصل پیام باید با نیاز محیطی که پیام در آن منتشر و منتقل می شود تطابق و هماهنگی داشته باشد.
3- محتوای پیام متناسب با سطح فکر و بینش مخاطب باشد.
4- در محتوای پیام شناخت مخاطب و استفاده از ویژگی های روانی و اجتماعی او در نظر گرفته شود.
5- به کمک های خارجی و بازخورد و عکس العمل پیام توجه شود.
ب) ویژگی های یک خبرنگار خوب
کنجکاوی: اگر خبرنگارها شخصا کنجکاو باشند، میتوانند سوالات خود را بهتر بپرسند. یک خبرنگار خوب باید به هر چیزی که نگاه می کند بتواند حداقل سه سوال در رابطه با آن مسئله مطرح کند.
حس خبری: این که بفهمیم چه چیزی خبر است عموما با تمرین به دست میآید.
استقامت و پشتکاری: تسیلم نشدن خبرنگار در برابر موانع، محدودیت ها و مخالفت ها از جمله ویژگی های مهم برای یک خبرنگار خوب محسوب می شود.
عینیگرایی: خبرنگار خوب نظرات شخصی خود و تعصباتش را در کار حرفه ای خود دخالت نمی دهد و اخبار را به عنوان یک امانت به صورت دقیق و شفاف در اختیار مخاطبان قرار می دهد و قضاوت را بر عهده خود خوانندگان می گذارد.
دقت، انصاف، رعایت بی طرفی، عدم کپی برداری از نوشته های دیگران، برقراری ارتباط سالم با منابع و کانالهای خبری و عدم دریافت رشوه از آنان، رعایت دقت، صداقت و شفافیت در انتقال خبر ویژگیهای دیگر یک خبرنگار خوب محسوب می شود.
ج) چطور منابع خوب را پیدا کنیم
افراد و محیط اطراف، خبرگزاریها و روزنامهها بهترین منابعی هستند که می توانند شما را با کانال های خبری مرتبط کنند.
در نشستها و کنفرانسها شرکت کنید و بولتنهای داخلی مربوط به حوزهتان را بخوانید.
جستجو در اینترنت یا سایت دانشگاهها یکی دیگر از منابع مناسب برای کسب خبر است.
ارتباط با کارشناسان و اساتید دانشگاه ها میتوانند از زوایای مختلف درباره مسائل حوزه های مختلف اظهار نظر کنند و به شما اطلاعات بدهند.
با دفاتر روابط عمومیها تماس بگیرید و از آنها بخواهید به شما اشخاصی را معرفی کنند. چه داخل سازمانی که در آن کار میکنند و چه خارج از آن.