خبرگزاری پانا استان اردبیل
خبرگزاری پانا استان اردبیل

خبرگزاری پانا استان اردبیل

آشنایی با دوربین های عکاسی

در گذشته نه چندان دور عکاسی از اتاقک تاریک و لوازم و موادی بسیار ساده تشکیل می شد. اما امروز از صنعتی پیچیده برخوردار است که تنوع محصولات آن حیرت آور می باشد. دوربین، سطوح حساس به نور، و نور ارکان سه گانه عکاسی اند که شناخت هر کدام از ضروریات فراگیری عکاسی به شمار می رود.

دوربین:

دوربین یا همان اتاق تاریک اولیه مهمترین عامل عکاسی است که با کمک آن عکسبرداری انجام می شود. امروزه دوربین های عکاسی تنوع چشمگیری از لحاظ سیستم و شکل ظاهری دارند و هر روز به دامنه تنوع آنها افزوده می شود. اما با تمامی این اوصاف همگی آنها مشترکات زیادی دارند که با کسب شناخت کافی از این قسمت ها می توان به راحتی با دوربین های گوناگون کار کرد.

آشنایی با دوربین های عکاسی:

مهمترین قسمت های یک دوربین عبارتند از:

1- لنز

2- وسایل تنظیم که به دو بخش تنظیم نور و تنظیم فاصله تقسیم می شود

3- منظره یاب

4- تعویض گر فیلم

5- اتاقک تاریک

6- کنتور شمارشگر فیلم

لنز: با مجهز شدن اتاقک تاریک به عدسی محدب تصویری شفاف تر و روشن تر در اتاقک تاریک به دست آمد. این مساله اهمیت لنزها را برای ایجاد تصویری واضح و روشن در دوربین ها آشکار می سازد. هر چند که یک عدسی می تواند تصویری نسبتاً واضح ایجاد کند اما مشکلات متعددی به وجود می آورد که از آ ن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

وسط تصویر نسبت به گوشه های آن واضح تر می باشد بطوریکه گاهی کناره ها کاملا محو است.

تصویر دچار نوعی اعوجاج می شود بدین معنا که خطوط در مرکز تصویر مستقیم اند اما با نزدیک شدن به کناره ها هلالی و منحی می شوند.

خطاهای رنگی بسیار چشمگیر است یعنی تک عدسی قادر به بازنمائی رنگهای طبیعی موضوع نیست. علاوه بر آن رنگهائی را که ناشی از کیفیت نامطلوب شیشه آن است به رنگهای موضوع می افزاید. برای رفع این موارد در ساختمان لنز ترکیبی از عدسی های مختلف بکار می رود .

بر روی دهانه لنز هر دوربین اطلاعاتی از قبیل نام لنز  نام کارخانه سازنده فاصله کانونی، شدت نور یا حداکثر باز شدن دیافراگم، شماره ردیف، و اندازه دهانه لنز درج شده است که در شناسائی لنزها بسیار با اهمیت است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد