خبرگزاری پانا استان اردبیل
خبرگزاری پانا استان اردبیل

خبرگزاری پانا استان اردبیل

وبلاگ‌ها و ارتباط آنها با خبرنگاران

 

آیا وبلاگ‌ها ابزاری برای استفاده روزنامه‌نگاران جهت گزارش اخبار هستند؟ آیا آنها فریاد و صدای یک شخص و عقاید او در ارتباط با یک موضوع و در نتیجه خارج از حیطه خبرنگاری هستند؟ این سوالات و پاسخ آنها سبب بروز مباحث فراوان بین روزنامه‌نگاران آن‌لاین شده زیرا CNN خبرنگاری به نام کوین سایتز را از ارسال اخبار و تصاویر مروبط به جنگ از طریق وبلاگ شخصی خود بازداشته است. او در بخش شمالی کشور عراق مشغول تهیه و گزارش بود.

ایجاد کردن یا نکردن وبلاگ مساله اصلی است. این مباحث نه تنها سبب انتشار اخبار مشروحه در وبلاگ‌های دیگر شد بلکه نشریات موجود را به دو گروه مشخص و کاملا متفاوت تقسیم کرد.

برخی از نشریات بسیار معروف- از جمله MSNBC، فاکس نیوز و ...- از وبلاگ به عنوان روشی نوین برای خبرنگاران یاد می‌کنند. آنها از ایجاد وبلاگ به وسیله گزارشگران و مقاله نویسان خود حمایت کرده و آنها را در سایت خبری خود قرار داده‌اند.

یکی از مدیران MSNBC می‌گوید: وبلاگ‌ها در زمره وسایل نوین خبرنگاری هستند آنها وسیله‌ای بسیار خوب برای گزارش اخبار و داستان‌های فاش نشده و اطلاع‌رسانی به خوانندگان می‌باشند.

برخی نشریات دیگر از جمله AOL، مجله تایم، نیویورک تایمز و ...وبلاگ را روش صحیح روزنامه‌نگاری تلقی نمی‌کنند.

برخی از این نشریات با این روش به شدت برخورد کرده و کاملا مخالف آن هستند. مثلا مقامات مسئول CNN.COM هیچ اعتقادی به وبلاگ ندارند و برای دسترسی به اخبار، روش‌های دیگری را کاملا ترجیح می‌دهند. آنها هنوز هم ارسال عکس و برش‌هایی از فیلم‌های ویدیویی را بهترین روش برای آگاهی مردم از جنگ عراق و آمریکا می‌دانند.

برخی خبرنگاران، بلاگ کردن را روشی سانسور نشده و واقعی برای ارسال اخبار قلمداد می‌کنند. برخی دیگر اعتقاد دارند احبار ارسالی باید مورد ملاحظه قرار گرفته و سپس در شبکه‌های خبری پخش شوند. آنها معتقدند وجود یک سردبیر برای تدوین اخبار ضروری است و سبب خواهد شد آن شبکه با امنیت بیشتری به کار خود ادامه خواهد داد. این امر سبب خواهد شد همه از ارسال اخبار صحیح مطمئن باشند و بدانند اخبار ارسالی توسط فردی مسئول بازبینی و تدوین می‌شود. در آن صورت، افکار شخصی مستقیما از شبکه جهانی پخش نخواهد شد و پس از موشکافی و اثبات صحت، در شبکه قرار می‌گیرد.

بیشتر مطالب ارسالی به وسیله کوین سایتز در ارتباط با تجارت وی از جنگ عراق نبود. اگر به مطالب عنوان شده توسط کوین سایتز و پاسخ CNN توجه کنیم، اختلاف عقیده آنها را به خوبی ملاحظه خواهیم کرد.

در ماه فوریه، سایتز در کویت حضور داشت و اخبار مربوط به آماده شدن نیروهای آمریکا و انگلیس برای حمله به عراق را گزارش می‌کرد. او گزارشگر یک ایستگاه تلویزیونی بود و اخبار موجود را به تنهایی و با استفاده از وسایل قابل حمل و نقل ارسال می‌کرد.

او با خانواده و دوستانش نیز از طریق ارسال e.mail در ارتباط بود و این کار را در کوزوو، جنوب مکزیک و افغانستان نیز انجام داده بود. اوهمچنین مقالات خود را به سایت CNN.COM تحت عنوان پشت صحنه ارسال می‌کرد. کوین سایتز یکی از مقالات خود را با نام فناوری در معدن زغال سنگ به دوست خود ارسال کرد و موضوع آن مقاله استفاده از طوطی‌ها در جنگ جهت شناسایی گاز سمی بود. دوست وی، این مقاله را به جان پارس داد که هم به موسیقی وهم به بلاگ کردن علاقه فراوانی داشت .

پارس با مطالعه مقاله فوق مطمئن شد که داستان‌های سایتز و توضیحات او درباره وضعیت نظامی سربازان بسیار جالب هستند و با دقت فراوانی نگاشته شده‌اند. به همین دلیل با سایتز تماس گرفت و به او پیشنهاد کرد داستانی درباره خط مقدم جنگ عراق تهیه و وبلاگ شخصی خود را راه اندازی کند.

پارس می‌گوید: کوین شخصیتی بسیار جدی دارد. او رشادت‌های مردم را در جنگ بیان کرده و این داستان‌ها مرا تحت تاثیر قرار داده‌اند. من به یکی از دوستانم به نام جاردین گفتم که کمک کردن به کوین و تهیه یک وبلاگ برای او می‌تواند در زمره مهم‌ترین کارهای ما در طول زندگی باشد.

جاردین که نویسنده‌ای ماهر بود به سرعت مشغول تهیه یک سایت برای کوین شد. از آنجایی که او می‌دانست کوین دسترسی کافی به اینترنت ندارد، از وجود وسائل و امکانات لازم برای انتشار وبلاگ‌ها مطمئن شد. این وسائل به او اجازه می‌داد این فایل‌های صوتی را از طریق تلفن و نوشته‌ها را از طریق email ارسال نماید. آنها موفق شدند پس از گذشت 36 ساعت، وبلاگ مورد نظر را راه اندازی کنند.

کوین در نهم مارس- حدود 2 هفته یش از آغاز جنگ آمریکا و انگلیس بر علیه عراق- نخستین کار خود را از طریق این سایت ارسال کرد. او در طی 2 روز، 5 نوشته ارسال کرد که مقاله اصلی « قناری در معدن سنگ » و مقاله دیگری درباره «تاثیر فناوری‌های نوین در جنگ» در زمره آنها بود.

جاردین و پارس دوستان خود رانیز از وجود این وبلاگ جدید باخبر کردند و خوانندگان این سایت روز به روز افزایش یافت. فاصله چهاردهم تا هفدهم ماه مارس، خوانندگان مقالات سایت فوق به 2 برابر افزایش یافت. در هجدهم ماه مارس، تعداد خوانندگان این سایت، در زمره 100 وبلاگ برتر بزرگ متصل به شبکه قرار گرفت. این امر سبب شد گزارشگران نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و واشنگتن پست به کسب اطلاعات از جاردین اقدام نمایند. با افزایش e-maiها و عکس‌العمل‌های ناشی از این مقالات، کوین سایتز با بخش خبری CNN درباره اخبار ارسالی به وبلاگ شخصی خود اختلاف پیدا کرد. آنها معتقد بودند که مشخص نیست کوین ساتیز این فعالیت‌ها را با هزینه CNN انجام می‌دهد یا خیر.

یکی از متخصان امور رایانه می‌گوید: « ما احساس می‌کردیم CNN، این خبرها را در زمره خبرهای خود قلمداد می‌کند و در نظر دارد وبلاگ فوق را به شبکه اصلی خود متصل کند.»

جاردین در ادامه می‌گوید: « ما موضوع را به کوین اطلاع دادیم. او می‌خواست اخبار رابه بخش خبری CNN ارسال کند و در نتیجه حمایت و پشتیبانی آنها را به دست آورد. فکر می‌کنم او تمایل داشت به شبکه CNN.com متصل شود.

در هجدهم ماه مارس، سایتز به دوساتان خود گفت که مدیر وی در CNN ادامه کار او را مورد تایید قرار داده است و باید یک تعهدنامه به CNN می‌داد و تاکید می‌کرد سایت او به CNN وابستگی ندارد. در آن صورت وبلاگ او، شبکه شخصی و نه وابسته به CNN قلمداد می‌شد.

در بیستم ماه مارس، کوین سایتز دستور منع ارسال پیام‌ها به CNN را دریافت کرد. آنها گفته بودند که پوشش دادن خبرهای مربوط به جنگ برای CNN و 35 شبکه بین‌المللی آنها، حرفه‌ای تمام وقت محسوب می‌شود. آنها از کوین خواسته بودند فقط به اخبار جنگ اکتفا کند و وبلاگ خود را تعطیل نماید. روز بعد کوین از طریق وبلاگ شخصی خود پیامی فرستادو تایید نمود که زا ارسال خبر از طریق وبلاگ خود خودداری خواهد کرد و از همه کسانی که او را در این امر یاری کرده بودند تشکر و قدردانی کرد. بر اساس گزارش‌های نیویورک تایمز، واشنگتن پست و وال استریت، در فاصله روزهای 22 الی 24 ماه مارس، ترافیک فراوانی برای مشاهده وبلاگ کوین به وجود آمد. خوانندگان جدید این سایت با مشاهده سخنان کوین و درخواست CNN از وی درباره عدم فعالیت، به بحث و گفت‌وگو با یکدیگر پرداختند و بسیاری از آنها CNN را نشریه‌ای عقب مانده و کهنه قلمداد کردند.

برخی دیگر از منتقدان به طرفداری از CNN پرداختند و اعلام کردند عمل CNN در کنترل اخبار شبکه‌های رایانه‌ای خود، کاملا صحیح و منطقی بوده است. آنها معتقد بودند کوین مامور و فرستاده CNN در عراق است و قراراداد وی با CNN به معنای این است که تمام کارها و اخبار او در زمره اموال CNN می‌باشد.

به همین دلیل، آنها سایت خبری کوین را مخالف قرارداد و غیرقانونی می‌دانستند.

کوین تا چند روز پیش از ارسال اخبار از طریق وبلاگ خود اجتناب کرد اما بحث و گفت‌وگو درباره این اقدام فروکش نکرد. امروزه خبرنگاران به دنبال یافتن راه‌های جدید برای ارسال اخبار مربوط به جنگ هستند و بسیاری از آنها روش کوین سایتز را در پیش گرفته‌اند.

پس از مدتی کوین دوباره به ارسال اخبار مربوط به جنگ پرداخت. او در شمال عراق و در منطقه جنگی کرکوک مستقر شده بود. او امیدوار است با ارسال e-mail به دوستانش، بتواند تجربیات خود را به شکل یک کتاب منتشر کند.

او در نامه‌ای به یکی از دوستان و شاگردان پیشین خود گفته‌است: « جنگ شوخی بردار نیست. شما در جنگ باید طوری رفتار کنید که مورد هدف قرار نگیرید.»

این سخان دوپهلو، نه تنها به جنگ عراق و آمریکا اشاره می‌کند بلکه درگیری کوین سایتز با مسئولان CNN را نیز در بر می‌گیرد..

منبع: سایت باشگاه اندیشه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد