خبرگزاری پانا استان اردبیل
خبرگزاری پانا استان اردبیل

خبرگزاری پانا استان اردبیل

کوکی چیست؟

کوکی عبارت است از یک پیغام که سرور به مرورگر (Browser)شما می فرستد. مرورگر شما این پیغام را در یک فایل متنی (Text)ذخیره می کند. پس از آن هر بار که که شما به آن سرور مراجعه می کنید(یعنی یک صفحه از وب سایتی را که روی آن سرور قرار دارد باز می کنید) یا به عبارت دیگر هر بار که مرورگر شما(مثلاً اینترنت اکسپلور) درخواست یک صفحه از آن سرور می کند این پیغام را به آن سرور باز می گرداند.

هدف اصلی کوکی ها شناسایی کاربران است تا تنظیماتی را که کاربر بنا بر سلیقه خود دفعه ی قبل روی یک وب سایت مثلاً یاهو انجام داده اکنون هم بتواند صفحه را با همان تنظیمات دفعه قبل برایش باز کند. برای مثال فرض کنید درHotmail  یک ایمیل درست کرده اید و اکنون بعد از چند روز دوباره وارد سایتHotmail  می شوید تا با وارد کردن شناسه و پسورد وارد ایمیل خود شوید و مشاهده می کنید که با باز شدن صفحهID  شما از قبل نوشته شده است یا حتی اگر از قبل این امکان را ایجاد کرده باشید پسورد شما هم واردشده فقط کافیست اینتر را بزنید و وارد ایمیل خود شوید؛ و زمانیکه در گوگل زبان خود را انتخاب می کنید و دفعه بعد که وارد گوگل می شوید و زبان مورد نظر شما به طور اتوماتیک انتخاب شده است همه این کارها و بسیاری از کارهای دیگر اینچنینی بوسیله کوکی ها انجام می شود در حقیقت از طریق کوکی ها سرور وب صفحات را مطابق عادت و سلیقه شما باز می کند و به این طریق در وقت و حوصله شما صرفه جویی می شود.

مشکلات کوکی ها

کوکی ها مکانیزم کاملی برای شناسایی نیستند، ولی کارهایی را ممکن می سازند که شاید بدون آنها انجام همین کارهای ساده غیر ممکن بود. در اینجا به بررسی چند مشکل که از کارایی کوکی ها می کاهد می پردازیم.

1- افراد معمولاً از کامپیوترها به طور مشترک استفاده می کنند: هر کامپیوتری که در یک مکان عمومی مانند محل کار یا حتی در خانه معمولاً ‌به طور اشتراکی چند نفر از آن استفاده می کنند و چندین نفر در زمان های مختلف بوسیله این کامپیوتر به اینترنت متصل می شوند. کوکی ها نمی توانند نیاز همه آنها را همزمان برآورده کنند. فرض کنید از یک مکان عمومی مانند یک کافی نت در حال خرید از یک فروشگاه اینترنتی هستید. این فروشگاه اینترنتی روی کامپیوتری که از آن برای خرید استفاده می کنید یک کوکی قرار می دهد تا اگر بار دیگر وارد این فروشگاه اینترنتی شدید حساب شما را استفاده کند. فروشگاه های اینترنتی معمولاً در این زمینه بسیار هشدار می دهند. یا فرض کنید که شما با استفاده از کامپیوتر شخصی همسرتان از فروشگاه اینترنتی آمازون خرید کرده اید و حال اگر همسرتان بعد از شما برای خرید وارد آمازون شود فقط با یک کلیک می تواند خرید کند البته با حساب شما!

در یک کامپیوتر با سیستم عاملی مانند ویندوزNT  یا یونیکس که حساب ها به طور مناسب و درست در اختیار کاربران قرار می گیرند کمتر این مشکلات پدید می آیند.

2- اگر کوکی ها پاک شوند: اگر شما با مرورگر خود مشکل دارید و از شرکت پشتیبانی کننده ی این مرورگر کمک بخواهید ممکن است اولین چیزی که به شما بگویند تا انجام دهید پاک کردن temporary Internet files یا همان فایل های موقت اینترنتی در شاخه ویندوز باشد. زمانیکه این کار را می کنید تمام کوکی ها را از دست می دهید و اگر سایتی را که قبلاً بازدید کرده اید بعد از این عمل دوباره بازدید کنید آن سایت شما را به عنوان یک کاربر جدید فرض خواهد کرد و برای شما یک کوکی جدید می فرستد و به همین علت است که بعضی از سایت ها از شما می خواهند که در آنها ثبت نام کنید(یا اصطلاحاً رجیستر شوید) چون اگر با یک کلمه کاربری و یک کلمه عبور شما می توانید وارد حوزه شخصی خود در آن سایت شوید حتی اگر فایل کوکی را از دست داده باشید.

3- چندین کامپیوتر: افراد زیادی در روز از بیش از یک کامپیوتر برای دستیابی به اینترنت استفاده می کنند به عنوان مثال اگر شما یک کامپیوتر در محل کار و یک کامپیوتر در خانه و یک لپ تاپ برای خارج از این دو محل استفاده می کنید برای هر کامپیوتری که با آن به یک وب سایت متصل می شوید کوکی های جداگانه برای هر کامپیوتر ارسال می شود و این سبب می شود که تنظیمات خود را برای هر کامپیوتر به طور جداگانه انجام دهید که خسته کننده است. حل مشکلات مذکور احتمالاً به همین سادگی ها هم نیست مگر این که از کاربر خواسته شود در سایت مذکور ثبت نام کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد