به اطلاع می رساند:
زمان آزمون مسابقه بزرگ کتابخوانی مدیریت دانش آموزی استان اردبیل از سیام آذر به بیست و نهم دی ماه تغییر یافته است. علت تغییر برنامه استقبال زیاد دانش آموزان عزیز استان و همزمانی با امتحانات ترم اول می باشد.
لازم به ذکر است مسابقه مخصوص دوره تحصیلی متوسطه بوده و برای دورههای دیگر برنامه در زمانهای آتی اجرا خواهد شد.
داوری در ابعاد فنی، ساختار هنری و گرافیکی، و محتوای سایت به صورت زیر انجام می گردد:
مشخصات فنی: حداکثر 30 امتیاز
مشخصات هنری و گرافیکی: حداکثر 30 امتیاز
مشخصات محتوایی: حداکثر 40 امتیاز
در صورت داشتن مشکل فنی در طراحی، حداکثر 10 امتیاز از کل امتیازات کسر خواهد شد.
در صورت ارائه ی طرح های ابتکاری حداکثر 10 امتیاز به مجموع امتیازات اضافه خواهد شد.
امتیازات مشخصات فنی
ردیف | عنوان | امتیاز |
1 | سرعت بالا آمدن وبلاگ | 5 |
2 | دسترسی به لینک(دائم و روزانه) | 4 |
3 | استفاده از سرویس دهنده های ایرانی | 4 |
4 | استفاده از کدهای نظرسنجی | 4 |
5 | ارائه آمار کاربران(بازدیدکنندگان) | 3 |
6 | آرشیو مطالب | 3 |
7 | وضعیت وبلاگ در موتورهای جستجوگر | 3 |
8 | استفاده از کدهای اسکریپت متناسب با موضوع وبلاگ(تاریخ، ساعت، اوقات شرعی و...) | 4 |
امتیازات مشخصات هنری و گرافیکی
ردیف | عنوان | امتیاز |
1 | قالب مورد استفاده | 4 |
2 | صفحه آرایی(ایجاد صفحات جانبی و استفاده از ادامه مطلب و...) | 4 |
3 | نوآوری و خلاقیت در طراحی | 4 |
4 | تناسب font مورد استفاده(مطابق دستورالعمل) | 3 |
5 | استفاده از لوگوی مناسب | 4 |
6 | استفاده از تصاویر و عکس ها(کم حجم، با اندازه متناسب و گویا) | 3 |
7 | تناسب رنگ | 2 |
8 | تناسب شکل و محتوا(همخوانی محتوا و فرم) | 3 |
9 | استفاده از موسیقی | 2 |
10 | استفاده از فلش و نوار گردان | 2 |
امتیازات مشخصات محتوایی
ردیف | عنوان | امتیاز |
1 | تناسب عنوان و محتوا | 3 |
2 | پاراگراف بندی | 4 |
3 | استفاه از عبارات مناسب | 3 |
4 | استفاده از منابع متعدد | 2 |
5 | معرفی منابع | 2 |
6 | نتیجه گیری از طرح مطالب | 3 |
7 | روان نویسی | 2 |
8 | تناسب حجم و موضوع | 4 |
9 | جذابیت و کشش مطالب | 4 |
10 | محتوای تولیدی توسط وبلاگ نویس | 5 |
11 | رعایت اصول نگارشی | 2 |
12 | استفاده از علائم دستوری | 2 |
13 | استمرار در بهروزرسانی وبلاگ | 4 |
شیوه نامهی اجرایی سومین دورهی مسابقهی وبلاگ نویســی
به مناسبت ایام محرم و شهادت امام حسین- یادواره سال همـت مضاعـف، کار مضاعـف
اینترنت امکانات و ابزارهای متعددی را به منظور ارائه خدمات و سرویس در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. یکی از ویژگی های بسیار جذاب اینترنت ارائه سرویس ها و خدماتی است که کاربر را قادر می سازد با مخاطبان خود ارتباطی پویا و متقابل برقرار نموده و از نقطه نظرات آنان در رابطه با یک مطلب، آگاه شود. در این راستا هر یک از کاربران می توانند دانش و تجارب خود را در اختیار دیگران قرار داده و خود نیز به عنوان عضوی از یک جامعه شبکه ای مطرح گردند(اشتراک دانش). فرض کنید ابزاری ارزان قیمت برای انتشار مطلب در اختیار هر نویسنده و یا صاحب قلمی باشد که بتواند با استفاده از آن عقاید، اخبار، دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را در رابطه با موضوعات مورد علاقه بیان نماید. آیا علاقه مند به استفاده از چنین ابزاری می باشید؟ آیا تمایل به داشتن یک روزنامه شخصی دارید که در آن بتوانید مطالب خود را در ارتباط با موضوعات مورد علاقه، بیان نمائید؟ بشریت درطی چند سال گذشته قدم در دنیای جدیدی گذاشته است که بدون شک یکی از مهمترین دستاوردهای آن تحول و دگرگونی اساسی در ارتباط با نحوه نشر اطلاعات است. وبلاگ(Weblog) و یا بلاگ(Blog) نمونه ای در این زمینه بوده که با توجه به ماهیت اینترنت، ویژگی دو طرفه بودن وب و تنوع خواسته استفاده کنندگان، در کانون توجه علاقه مندان قرار گرفته و ما امروزه شاهد رشد و گسترش چشمگیر آن می باشیم.
بر این اساس معاونت پرورشی و تربیت بدنی ادارهی کل آموزش و پرورش با هماهنگی مدیریت دانش آموزی استان اردبیل، در سال «همت مضاعف، کار مضاعف»و به مناسبت ایام محرم و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، به منظور افزایش انگیزه دانش آموزان جهت انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی، آشنایی بیشتر دانش آموزان با نهضت جاودانهی عاشورا، توسعه ی اطلاعات مذهبی و عقیدتی، بهره گیری از توان علمی و تحقیقاتی دانش آموزان، و.... سومین دوره ی مسابقه وبلاگ نویسی را برای دانش آموزان دورهی تحصیلی راهنمایی، متوسطه، و پیش دانشگاهی برگزار می نماید.
اهداف:
1- زمینه سازی به منظور تعلیم و تربیت اسلامی دانش آموزان براساس تعالیم قرآن کریم و سنت نبوی(ص) و ائمه(ع).
2- ارتقای بینش و بصیرت عمومی دانش آموزان از راه گسترش فرهنگ مطالعه و تحقیق.
3- بهره وری و پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان در فضای مجازی.
4- آماده سازی دانش آموزان برای ورود به عرصه ی کار و تلاش و تحقیق در فضای مجازی.
5- شناسایی استعدادهای ممتاز و تلاش برای شکوفایی آنها.
6- فضا سازی فرهنگی تبلیغی در فضای مجازی.
7- توسعه و گسترش روحیهی نشاط و خودباوری در دانش آموزان.
8- آشنا نمودن دانش آموزان با سایتهای مذهبی، انقلابی و شیعی و طرز صحیح استفاده از اینترنت و روزآمد نمودن اطلاعات آنان.
9- نشر اطلاعات مذهبی، عقیدتی، انقلابی و... توسط دانش آموزان بر روی شبکهی جهانی اینترنت.
10- تقویت بنیهی علمی، دینی و روحی دانش آموزان به منظور آمادگی برای ترویج اعتقادات و دفاع از آرمان های عقیدتی و مذهبی.
11- تقویت فعالیتهای فراغت پویا، بارور و سازنده در بین دانشآموزان.
تعاریف:
وبنوشت(وبلاگ) یا تارنگار، یک وبگاه یا صفحاتی از یک وبگاه اینترنتی است که فرد یا افرادی در آن مطالبی را به ترتیب زمانــی از جدید به قدیم مینویسند. معمولاً در انتهای این مطلب، بر چسب تاریخ و زمان، نام نویسنده و پیوند ثابت به آن یادداشت ثبت میشود. فاصله زمانی بین مطالب وب نوشت لزوماً یکسان نیست و زمان نوشته شدن هر مطلب به خواسته نویسنده وبنوشت بستگی دارد. مطلب نوشته شده در یک وبنوشت همانند محتویات یک وبگاه معمولی در دسترس کاربران قرار میگیرد.
حیطه عمل:
مخاطبین: کلیهی دانش آموزان دختر و پسر دورهی تحصیلی راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی.
مجری: مدیریت دانش آموزی استان و ادارات دانش آموزی مناطق و نواحی تابعه با هماهنگی معاونت محترم پرورشی و تربیت بدنی.
زمان: آذر و دی ماه 1389.
مراحل اجرا: اطلاع رسانی از طریق مدارس، جمع آوری آثار جهت حضور در مسابقه توسط مدارس و ادارات، داوری و استخراج نتایج، اعلام نتایج به مناطق، و برگزاری جشنواره با حضور منتخبین.
نحوهی اجرا:
1- طیف مخاطبان این دستورالعمل کلیهی دانش آموزان می باشند.
2- دانشآموزان میتوانند به صورت گروهی(حداکثر 3 نفره)، و انفرادی اقدام به ایجاد وبلاگ نمایند.
3- موضوعات وبنوشتها(وبلاگها) بر اساس محورهای ارائه شده در این دستورالعمل خواهد بود.
4- مهلت ثبت و بهروزرسانی وبلاگها جهت شرکت در مسابقه از 5/9/89 آغاز و مطابق با جدول ذیل ادامه خواهد داشت:
تاریخ | مناسبت | شرح فعالیت |
۵/۹/۸۹ | روز بسیج | اطلاع رسانی و دعوت از دانش آموزان جهت شرکت در مسابقه، شروع عملیات اجرایی برگزاری مسابقه |
16 لغایت 25 آذر | دههی محرم | اطلاع رسانی و دعوت از دانش آموزان جهت شرکت در مسابقه ادامهی عملیات اجرایی برگزاری مسابقه |
۵/۱۰/۸۹ | - | ارسال آدرس دقیق وبلاگهای ایجاد شده توسط دانش آموزان طبق فرم پیوستی به مناطق و نواحی |
۱۰/۱۰/۸۹ | شهادت امام زین العابدین(ع) | آخرین فرصت برای جمع آوری و ارسال فرمهای شرکت در مسابقه به مدیریت دانش آموزی استان |
۲۰/۱۰/۸۹ | - | آخرین فرصت دانشآموزان جهت به روزآوری، بازسازی و ارسال مطالب جدید(شرکتکنندگانمیتوانند تا این تاریخ نسبت به طراحی و به روزرسانی وبلاگها اقدام نمایند و ملاک داوری آثار، این تاریخ خواهد بود). |
21 لغایت 25 دی | - | داوری آثار و انتخاب وبلاگهای برتر |
25 لغایت 30 دی | - | اعلام برندگان مسابقه به مناطق و نواحی |
نیمه اول بهمن | - | دعوت از منتخبین و برخی از شرکت کنندگان جهت حضور در جشنواره |
5- مدارس، مناطق و نواحی فرم مشخصات شرکت کنندگان(فرم پیوستی) را مطابق جدول فوق حداکثر تا تاریخ 89/10/20 به مدیریت دانش آموزی استان ارسال خواهند داشت(در این مرحله نیازی به ارسال لوح فشرده آثار نبوده و تنها باید آدرس دقیق آثار ارسال گردد).
6- ملاک های داوری مسابقه در ادامه ی دستورالعمل درج گردیده است.
7- 100 نفر از برگزیدگان مسابقه مورد تقدیر کتبی قرار گرفته و از ایشان جهت حضور در جشنواره وبلاگ نویسی دعوت به عمل خواهد آمد.
8- به 20 نفر از برگزیدگان استانی جوایز نفیسی اهداء خواهد شد.
9- چهار منطقهای که نسبت به جمعیت دانش آموزی خود بیشترین شرکت کننده(از لحاظ تعداد وبلاگ) را داشته باشند مورد تقدیر کتبی قرار خواهند گرفت.
10- هر نفر می تواند 2 وبلاگ را در مسابقه شرکت دهد.
11- نام و نام خانوادگی نویسنده/ نویسندگان و موضوع وبلاگ در محل مناسبی از وبلاگ درج گردد.
12- تکمیل دقیق فرم پیوستی(به ویژه آدرس وبلاگ) و ارسال آن به مدیریت دانش آموزی استان جهت شرکت در مسابقه الزامی است.
13- دانش آموزان عزیز می توانند پس از ارسال فرم شرکت در مسابقه نسبت به روزرسانی، و آماده نمودن وبلاگ خود حداکثر تا بیستم دی ماه ادامه دهند، پس از این تاریخ مدیریت دانش آموزی استان داوری مسابقات را آغاز خواهد کرد.
14- وبلاگ باید در رابطه با موضوعات مورد نظر مسابقه باشد.
باز این چه شورش است که در خلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین
بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است
این صبح تیره باز دمید از کجا کزو
کار جهان و خلق جهان جمله در هم است
گویا طلوع میکند از مغرب آفتاب
کاشوب در تمامی ذرات عالم است
گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست
این رستخیز عام که نامش محرم است
در بارگاه قدس که جای ملال نیست
سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است
جن و ملک بر آدمیان نوحه میکنند
گویا عزای اشرف اولاد آدم است
ادامه مطلب ...
ضمن تسلیت پیشاپیش ایام سوگواری سالار شهیدان، مدیریت دانش آموزی استان با همکاری معاونت پرورشی و تربیت بدنی ادارهی کل در نظر دارد جهت به تصویر کشیدن ارادتمندی مردم شریف استان به محضر حضرت اباعبدا... الحسین(ع)، دومین دورهی مسابقهی عکاسی تحت عنوان «عکس عاشورائیان» را در دو بخش دوربین دیجیتال و تلفن همراه برگزار نماید. دانش آموزان هنرمند میتوانند از مجالس و محافل عزاداری و مراسم آئینی و سنتی صحنههای ارزشمند را ثبت نموده و با رعایت شرایط ذیل در قالب لوح فشرده به مدیریت دانش آموزی استان ارسال نمایند. مدیریت دانش آموزی استان به 10 نفر از برگزیدگان مسابقه در هر بخش هدایای نفیسی تقدیم خواهد کرد.
مستدعی است دستور فرمائید نسبت به اطلاع رسانی مناسب در سطح مدارس اقدام و آثار برگزیده را مطابق با ضوابط اجرایی حداکثر تا تاریخ 3/10/89 به دبیرخانه مسابقه ارسال نمایند.
ضوابط اجرایی مسابقه:
1- شرکت برای دانش آموزان علاقهمند آزاد است و شرکتکنندگان میبایست فرم شرکت در مسابقه را همراه آثار ارسال نمایند.
2- آثار ارسال شده توسط شرکتکنندگان به منزله اعلام مالکیت معنوی آثار میباشد. تصاویر می بایست متعلق به شرکت کننده در مسابقه باشد.
3- موضوع عکسهای ارسالی می بایست با موضوع مسابقه مطابقت داشته باشد.
4- عکسها می بایست حقیقی و با دوربین عکاسی یا موبایل گرفته شده باشند. تنها عکسهایی داوری خواهد شد که دخل و تصرف با ابزار گرافیکی بر روی آنها انجام نشده باشد.
5- اندازه عکس ارسالی برای موبایل حداقل 800×600 و برای دوربین دیجیتال 1600×1200 باشد.
6- فایل عکسها باید روی لوح فشرده با ابعاد اصلی و فرمت jpg به دبیرخانه مسابقه ارسال گردد.
7- هر یک از دانش آموزان می توانند مجموعاً 10 عکس منتخب را جهت شرکت در مسابقه ارسال نمایند.
8- دانش آموزان علاقهمند می توانند در هر دو بخش مسابقه(موبایل و دوربین) آثار خود را ارسال نمایند.
9- فایل عکسها با نام و نام خانوادگی به حروف انگلیسی از شماره ردیف 01 نامگذاری نموده و ارسال نمایند.
10- لازم است درون لوحفشرده یک فایل word ذخیره گردد که حاوی اطلاعات ذیل باشد: نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، منطقه/ ناحیه آموزش و پرورش، نام آموزشگاه، دورهی تحصیلی، پایه تحصیلی، نشانی دقیق پستی، شماره تلفن ثابت منزل و آموزشگاه، شماره تلفن همراه و Emai، تاریخ و محل عکاسی.
بـاشـلانــدێ حسیـنین ایّـام-ی-عـزاسـی
سیزدهن کؤمک ایستهر حقّین شُهداسی
قلبینده امام-ی-عصرین غمی آرتار
جهد ائیله اماندیر پوْزما بۇ اساسی
گر عئشقی حسینی درک ائتسوْن اؤزۆنده
اشگون قطراتین گیزلهتمه گؤزۆنده
لبّیک دیلونده گؤز یاشێ یۆزۆنده
ائیله شه-ی-دینه خیدمت بۇ سؤزۆنده
فرض ائت اۇجالۇبدۇر «ینصرنی» صداسی
تؤک شیشهی-ی-دیلدهن روخساره گولابی
کیم آغلار حسینه، آرتێقدێ{ر} ثوابی
فیض-ی-عبراتون یوْخ حد-وْ-نصابی
عاجیزدێ ملکلر ائتسین بۇ حئسابی
واضحدێ بۇ مطلب یوْ چون-وْ-چراسی
ینصرنی بۇیۇردۇ، سلطان-ی-حقیقت
بۇ کلمهده اوْل شاه، ائتدی سیزی دعوت
ایندی بۇ عزاده هر کیم ائده خیدمت
مثل اینکه شهادت اوْلمۇش اوْنا قیسمت
البته شهیدین جنّتدیر بهاسی
هر کیم وۇرا زنجیر، هر کیم وۇرا سینه
تنبیه ائلهییبدیر خصم-ی-شه-ی-دینه
اوْن گۆن دۇتۇلۇر یاس، هر ایلده حسینه
چۆنکۆ اوْ مقدّس، قانون سَببینه
دین-ی-نبوینین مُحکمدی بناسی
بۇ شأن-وْجلاله، قۇربانم حسین جان
عالمده آچێبسان بیر سفرهی-ی-ائحسان
عرش-ی-حقه گئتدی، حلقوندان آخان قان
اوْل قانێ وئریبسهن جنّاتی آلێبسان
بۇ بارده حقّین وار عئین-ی-رضاسی
فکریمده دوْلاندێ اوْل غملی زمانون
آغزۇندا عطشدهن دؤنمهزدی زبانون
زینب کؤمهگینه اوْلمادێ توانون
سنگین یارالاردان جوش ائیلهدی قانون
شئمرین اۇجالاندا مئیداندا نداسی
شعر: استاد یحیوی
یـاران گلیـن فغـانـه، مــاه-ی-محــرم اوْلـدۇ
دۇتدۇ جهانی ماتهم، بیر اؤزگه عالهم اوْلدۇ
بیلمه م نه غمدی یارب، تازهلهنیر بۇ هر ایل
بـۇ دردیـدهن عـلاوه، اوْلـدۇ غریبـه موشکـول
اوْلمـاز بـۇ درده چـاره، اوْلدۇ بۇ تازه نیسگیـل
اوْل شاه-ی-کم سیپاهین، زوواری بر هم اوْلدۇ
نیسگیللهرون فداسی ائی شاه-ی-بیمددکار
اوْلمـادێ گــرچــی بـۇ ایـل، کـرب-وْ-بـلایه زووار
ساللێــق خییالـه قبـرون، اوْللـۇق سنـه عـزادار
بۇ ایلده بۇ موصیبهت غـم اۆسته بیر غـم اوْلـدۇ
هانسێ غمینله موْلا بیلمهم گلهک فغانـه
یـوْخدۇر دیلیمـده یارا، جوملـه چکیـم بیانـه
کیمدیر دؤزه سنین تک، بۇ درد-ی-بیکهرانه
کیم سن کیمی بلاکئش، ائی فخرئ عالهم اوْلدۇ
وئردیله عون-وْ-جعفر، اوْل چؤلده تئشنه لب جان
اوْلــدۇ علـی-ی-اکبـــر راه-ی-خـــۇداده قـۇربـــان
ائتدیله شیرئخواره طئفلون، نئشـان-ی-پئیکـان
ظۆلـم اۆستـه ظۆلـم-ی-تـازه، مـوْلا دۇبـاره اوْلـدۇ
لئیـلانـی ائتـدی مجنـون اوْل اکبـریـن فـراغــی
صبـر-وْ-قـراریـن آلـدێ، وصـلینیـن ایشتییاغــی
اؤلدۆردیلهر سیتهملـه، گؤرمـهدی توْی اوْتاغی
گـؤردۆ بـۇحالــی لئیـــلا دردیلــه همــدهم اوْلـــدۇ
قالماز اۆرهکده طاقهت، چۆن ذیکر اوْلاندا ائسمون
قالدێ قۇرۇ یئر اۆسته، اۆچ گۆن یارالێ جئسمون
آت چاپدێ نعشون اۆسته، موْلا اوْ چؤلده خصمون
اوْل چؤلده ایستی قۇملار، رخمیوه مرهـهم اوْلـدۇ
فریاد اوْلا اوْ وقتـهن ائـی سـروهر-ی-مدینـه
قتلگههی گزیـردی، نـازلـێ قێزێـن سکینـه
تاپدێ یارلێ نعشون، اوْل ماه-ی-بیقرینـه
وۇردۇ زی بسکـی باشـه، احوالـی بر هـم اوْلــدۇ
چکــدی نه درد-وْ-غملـهر، کرب-وْ-بــلاده زینـب
تـاب ائتـدی هــر بــلایــه، راه-ی-وفــاده زینـب
گؤردۆ سر-ی-حۆسئینی، نوکئ جیداده، زینب
غمـدهن آغـاردی زولفی، رعنـا قـدی خــم اوْلــدۇ
شاعر:دلریش
غدیر رمز پایداری و تلاش و کوشش جاودانه ی عاشقان خداست. بدون غدیر، عشق می مرد و رسالت ناتمام می ماند و گل واژه های شهادت و ایثار بی معنا می شد و رسالت بدون امامت در توطئه های مکرر خناسان، فرو می خشکید.
آنگاه که رسالت با غدیر همیشه جاری امامت پیوند خورد، دین الهی کامل شد که فرمود: الیوم اکملت لکم دینکم …
فن آوری ها و مهارت های لازم در خصوص وبلاگ ها به سرعت در حال تغییر و تحول می باشد. علت این همه سرعت را می توان در عوامل زیر جستجو نمود:
1- عدم وجود انحصار: عملیات یک وبلاگ به یک نرم افزار خاص و انحصاری و یا امکاناتی که صرفا" در اختیار یک سازمان خاص است، وابسته نمی باشد. وبلاگ نویسان در حوزه عملکرد وبلاگ خود دارای آزادی عمل مناسبی می باشند و در هر زمان می توانند شکل ظاهری، لیر اوت و یا محتویات آن را تغییر داده و یا ویژگی های جدیدی را بدون کسب اجازه یک مقام خاص به آن اضافه نمایند. وبلاگ ها بستر لازم برای خلاقیت انسان را در تمامی زمینه ها ارائه نموده و هر یک از ساکنین این کره خاکی قادر به شکوفایی خلاقیت خود و آفرینش محصولات متفاوت اطلاعاتی، خواهند بود.
2- تعداد و تنوع گسترده کاربران: تمامی افرادی که در یک جامعه مدرن اطلاعاتی زندگی می کنند، تمایل به انتشار تجارب خود، استفاده از تجارب دیگران، دریافت بازخورد سریع نسبت به موارد منتشر شده، ارزیابی نتایج و بهبود دانش و تجارب خود را دارند. وبلاگ ها یک شبکه ارتباطی قدرتمند را ایجاد نموده و پس از طرح یک ایده و یا موضوع جدید در وبلاگ، شاهد حرکت سریع آن در شبکه ارتباطی خواهیم بود. بدین تریتب درصورت ارائه یک مطلب ارزشمند و صحیح، امکان استفاده از آن در سریع ترین زمان ممکن برای دیگران فراهــم شده و در صورتی که مطلب منتشر شده نادرست باشد، نویسنده آن با دریافت سریع بازخوردهای مورد نظر و بررسی آنان، می تواند اشتباه خود را در اسرع وقت تصحیح نماید.
3- ارتباط شغلی وبلاگ نویسان: تعداد زیادی از وبلاگ نویسان خود پیاده کنندگان نرم افزار می باشند. در چینین مواردی آنان به عنوان وبلاگ نویس قادر به تشریح ویژگی های جدید یک محصول با کیفیتی مطلوب تر و با استفاده از فن آورهای متعدد خواهند بود.
خلاصه:
اشتراک دانش یکی از مهمترین دستاوردهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. بدین منظور می توان از روش های متفاوتی نظیر شرکت در همایش ها، مباحث علمی، کتاب، روزنامه ها و سایر موارد دیگر، استفاده نمود. هر یک از روش های فوق دارای مزایا و محدودیت مختص به خود می باشند. محدودیت زمانی، مکانی و میزان تعامل اطلاعاتی با مخاطبان از جمله چالش های اساسی در ارتباط با هر یک از روش های فوق می باشد. نشر اطلاعات و دانش شخصی با استفاده از پتانسیل های وب(نظیر انتشار مقالات) و وبلاگ ها، ضمن غلبه بر محدودیت های زمانی و مکانی، حق انتخاب مخاطب را ارج نهاده و بستری مناسب برای تعاملات اطلاعاتی دو سویه را فراهم نماید. انتشار دانش و تجارب شخصی در قالب وبلاگ ها، گزینه ای پیشرفته و مناســب در ارتباط با امر تحقیقات و اطلاع رسانی صحیح و به موقـــع می باشد. توسعه پایدار در هر کشوری مستلزم ارج نهادن به امر تحقیق و پژوهش و اطلاع رسانی سریع و صحیح است. در صورتی که پدیده وبلاگ نویسی را از این زاویه مورد توجه قرار دهیم به جایگاه ارزشمند آنان در ایجاد شبکه های گسترده نشر دانش و ارتباطی بیشتر پی خواهیم برد.
وبلاگ ها دارای مزایا و دستاوردهای متعددی می باشند که به برخی از آنان اشاره می گردد:
1- انتخاب مطلب (داده): میزان تولید و نشر اطلاعات در سطح جهان به سرعت در حال پیشرفت بوده و رونـــدی کاملا" تصاعــدی را طی می نماید. بدیهی است در چنین وضعیتی، حتی امکان مطالعه بخش اندکی از آنان نیز وجود نداشته و ما مستلزم استفاده از روش ها و مکانیزم هائی به منظور فیلترینگ اطلاعات و یافتن اطلاعات مورد نظر در یک رابطه خاص بدون از دست دادن منبع ارزشمند و محدود زمان می باشیم. وبلاگ ها با تمرکز بر روی یک موضوع خاص می توانند بستری مناسب برای ارائه اطلاعات را فراهم نمایند. با مطالعه و خواندن مطالب منتشر شده بر روی یک وبلاگ که توسط فردی با علایق مشترک با شما تهیه و منشتر شده است، احتمال یافتن مطالب مورد نظر در زمانی معقول فراهم می گردد. با ترکیب و جمع بندی مطالب منتشر شده در ارتباط با یک موضوع خاص از چندین وبلاگ انتخابی، می توان به مجموعه ای از اطلاعات مورد علاقه، دست یافت. با توجه به اینکه وبلاگ ها خلاصه ای از سایر موضوعات مربوط به دیگران را نیز ارائه می نمایند، آنان یک دید اطلاعاتی مناسب در ارتباط با یک موضوع را به مخاطب خود منتقل می نمایند. مطالب و موضوعاتی که در چندین وبلاگ مورد توجه قرار می گیرد به خواننده امکان آگاهی از نقطه نظرات چندین وبلاگ نویس را در ارتباط با یک موضوع خاص، خواهد داد. بدین ترتیب خواننده قبل از مطالعه تمام مطلب، دید مناسبی نسبت به آن را پیدا نماید. به فرآیند فوق، triangulation گفتــه می شود.
2- مدیریت دانش و تجارب شخصی: محتویات وبلاگ به منزله یک بایگانی از افکار و اندیشه های وبلاگ نویسان آن بوده که در مقاطع زمانی متفاوتی نوشته شده و در صورت نیاز به اطلاعاتی خاص می توان با استفاده از مراکز جستجو و بر اساس یک کلید واژه خاص به آنان مراجعه نمود. وجود لینک های متعدد مرتبط با یک موضوع خاص که توسط مولف یک وبلاگ مشخص می گردد، امکان دنبال نمودن وضعیت موجود در رابطه با یک موضوع خاص را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.
3- ارتباط دو سویه: همانگونه که در بخش قبل اشاره گردید، وبلاگ ها به محیط و یا رسانه محاوره ای برای مباحث عمومی و تخصصی تبدیل و امکان تعامل اطلاعاتی بین وبلاگ نویسان و خوانندگان از یک طرف و خوانندگان با خوانندگان از طرف دیگر فراهم می گردد. ویژگی فوق از ماهیت دو طرفه بودن وب به نحو احسن استفاده و آن را در جهت اهداف خود به کار می گیرد.
4- جامعه شبکه ای: پدیده وبلاگ نویسی فرصت ها و پتانسیل های مناسبی را در جامعه شبکه ای، ایجاد می نماید. نویسندگان وبلاگ ها به مرور زمان توسط خوانندگان خود شناخته خواهند شد. بدین ترتیب آنان در معرض فرصت هائی قرار خواهند گرفت که شاید هرگز تصور آن را نمی کردند. در جامعه شبکه ای هر شخص می تواند دارای سهمی در تولید و ارائه اطلاعات داشته باشد و خود نیز می تواند از دستاوردهای اطلاعاتی دیگران استفاده نماید. شبکه فوق نظیر شبکه های نظیر به نظیر بوده که یک کامپیوتر می تواند در یک لحظه از منابع موجود بر روی سایر کامپیوترها استفاده نماید و هم می تواند منابع مورد نظر بر روی سیستم خود را جهت استفاده در اختیار سایر کامپیوترها قرار دهد. جامعه شبکه ای دارای ایستگاههایی(انسان) است که در آن هر یک سهمی در تولید و ارائه اطلاعات و استفاده از اطلاعات دیگران را بر عهده خواهند داشت.
5- روتینگ اطلاعات: وبلاگ ها دارای تاثیری مثبت در خصوص چرخش آزادانه اطلاعات در یک جامعه اطلاعاتی می باشند. خواننده و نویسنده یک وبلاگ اغلب به یک جامعه و یا سازمان یکسان تعلق نداشته و برای ارتباط بین آنان مرز خاصی وجود نخواهد داشت. بدین ترتیب ما شاهد تقابل افکار، اندیشه ها در یک مقیاس گسترده و جهانی بوده که زمینه یک جامعه اطلاعاتی را ایجاد می نماید. ایجاد چنین روابطی در دنیای خارج از وبلاگ امری مشکل و گاها" غیر ممکن است.
وبلاگ، یک صفحه وب(مشابه یک روزنامه شخصی) و با قابلیت دستیابی عموم کاربران به آن است. وبلاگ ها، بر اساس نظم و محتوا نشان دهنده شخصیت مولف و یا مولفان آن می باشند. اولویت استقرار و یا نشر مطلب بر اساس یک ساختار زمانی شکل می گیرد. در این حالت خوانندگان وبلاگ ها همواره در ابتدا جدیدترین مطلب و یا مطالب منتشر شده را مشاهده و در صورت تمایل آن را مطالعه می نمایند. اکثر وبلاگ ها دارای یک خط فکری خاص بوده و به نوعی آن را دنبال می نمایند. مثلا" در صورتی که یک بلاگر علاقه مند به فن آوری باشد، با جمع آوری مطلب از منابع متفاوتی نظیر: نمایشگاهها، سمینارها و یا سایت های دیگر، آنان را با فرمت مورد نظر در بلاگ خود ثبت و در اختیار مخاطبان قرار می دهد. در صورتی که یک بلاگر علاقه مند به یک بیماری خاص بوده و مسائل علمی آن را دنبال می نماید، می تواند مقالات و موضوعات جدید منتشر شده در رابطه با بیماری مورد نظر را بر روی بلاگ خود منتشر نماید. در صورتی که یک بلاگر، علاقه مند به مسائل اقتصادی می باشد، می تواند با جستجو و یافتن مقالات جدید در رابطه با اقتصاد، آنان را بر روی وبلاگ خود منتشر نماید.
برخی از وبلاگ نویسان از وبلاگ خود به منزله یک آلبوم عکس و یا بریده روزنامــه ها(شکل خاصی از یک حافظــــه online) استفاده می نمایند. زمانی که بلاگر یک لینک مناسب را در این خصوص پیدا نماید و یا اطلاعاتی خاصی را که قصد دارد آنان را به خاطر بسپارد، آنان را بر روی وبلاگ خود قرار می دهد. وبلاگ یک محیط الکترونیکی قابل جستجو را فراهم که علاقه مندان می توانند با استفاده از یک مرورگر وب و در هر نقطه ای از جهان به محتویات آنان دستیابی داشته باشند. یکی از ویژگی هایی که در تمامی وبلاگ ها به نوعی رعایت می شود، ماهیت انتشار و استقرار اطلاعات بر روی وبلاگ بر اساس یک نظم زمانی خاص است(تقویم اطلاعاتی). وبلاگ مشابه یک مجله و یا روزنامه online می باشد که مولف آن می تواند در ارتباط با موضوعات متفاوت در زمان دلخواه، در آن اطلاعاتی را درج و منتشر نماید. تعداد زیادی از وبلاگ ها دارای مجموعه ای جالب و ارزشمند از لینک ها به سایر وبلاگ ها و یا سایت هایی می باشند که مولف وبلاگ آنان را مثبت و مفید ارزیابی می نماید.
برخی از ویژگی های وبلاگ ها عبارتند از:
مولفین وبلاگ ها به سایر وبلاگ ها لینک و به گونه ای آنان را بر اساس موضوعات متفاوتی تقسیم بندی نموده تا امکان استفاده مناسب و سریع از سایر وبلاگ ها با توجه به موضوعات مربوطه در اختیار کاربران قرار گیرد. خوانندگان یک وبلاگ می توانند از هر نقطه ای در وبلاگ که تمایل دارند، مطالعه خود را شروع نمایند: در ابتدا مطالب و نوشته های جدید منتشر شده بر روی بلاگ را مشاهده نمایند و یا با استفاده از امکان جستجو و یا لینک به سایر بلاگ ها، اطلاعات قدیمی منتشر شده را مطالعه نمایند. در زمان مطالعه یک بلاگ، خوانندگان می توانند آن را با اولویت های متفاوتی مطالعه نمایند: زمانی( مطالعه بر اساس زمان و تاریخ انتشار مطلب)، موضوعی و یا جستجو بر اساس کلید واژه های خاص.
وبلاگ ها، اغلب شامل یک Blogroll بوده که شامل لیستی از لینک ها به سایر وبلاگ هایی است که مولف وبلاگ آنان را پیشنهاد می نماید. تعداد زیادی از وبلاگ ها این امکان را برای خوانندگان خود فراهم می نمایند که نقطه نظرات خود را در رابطه با موضوع منتشر شده بر روی سایت اعلام نمایند. یکی از نکات جالب در رابطه با بلاگ ها، سادگی آنان می باشد. وب سایت ها معمولا" دارای یک صفحه اصلی به همراه مجموعه ای از لینک ها به سایر صفحات برای مشاهده اطلاعات تکمیلی، می باشند. سایت Srco به این سبک ایجاد شده است و ده ها صفحه اطلاعاتی تحت یک صفحه اصلی سازماندهی، می شوند. اکثر وب سایت ها دارای چنین ساختاری می باشند. یک وبلاگ دارای ساختاری به مراتب ساده تر است:
وبلاگ و وبلاگ نویسی همچنان روند توسعه و گسترش خود را ادامه داده و هر روز برتعداد وبلاگ نویسان افزوده می گردد. جامعه وبلاگ نویسان را اقشار متفاوت جامعه تشکیل می دهند(پیاده کنندگان نرم افزار، طراحان وب، متخصصین و کارشناسان فن آوری های اطلاعات و ارتباطات، معماران اطلاعاتی، روزنامه نگاران، وکلاء، متخصصین آموزشی، مشاوران و محققین فن آوری اطلاعات، دانشجویان و دانش آموزان و...).
اکثر وبلاگ های اولیه توسط طراحان وب و نرم افزار و به عنوان یک فعالیت جانبی که در منزل دنبال می نمودند، ایجاد و محتوا و ماهیت اطلاعاتی آنان در رابطه با توانمندی و پتانسیل های فن آوری هائی بود که در آن زمان یکی پس از دیگری مطرح می شدند. تعداد وبلاگ ها در ابتدا بسیار اندک و محدود بود تا این که در سال 1999 با راه اندازی چندین سرویس رایگان و یا ارزان قیمت در رابطه با وبلاگ و وبلاگ نویسی، تعداد آنان رو به افزایش نهاد. استفاده از سرویس ها، مستلزم دانش فنی بالائی نبود و علاقه مندان به ایجاد وبلاگ می توانستند به سرعت اقدام به ایجاد وبلاگ مورد نظر خود نمایند. تا اواسط سال 2000، بیش از یکهزار وبلاگ ایجاد و این رقم تا اواسط سال 2002 به بیش از نیم میلیون رسید. بر اساس آمار موجود، تعداد وبلاگ های ایجاد شده توسط سیستم های وبلاگ نویسی به بیش از چند صدهزار رسیده و هر چهل ثانیه یک وبلاگ جدید، ایجاد می گردد(بیش از شصت هزار وبلاگ در هر ماه).
یکی از مهمترین تحولات مهم در ارتباط با وبلاگ ها، تبدیل آن به یک رسانه محاوره ای بود. تعداد زیادی از مولفین و نویسندگان وبلاگ ها از وبلاگ خود برای بحث در ارتباط با موضوعات مورد علاقه و یا موضوعات گفته شده توسط سایر نویسندگان در وبلاگ های دیگر استفاده و با بکارگیری لینکهای متعدد، امکان دنبال نمودن مباحث مورد نظر را در اختیار خوانندگان قرار می دهند. بدینترتیب، خوانندگان علاقهمند، می توانند در مباحثه مورد نظر شرکت و علاوه بر آگاهی از سایر دیدگاه های موجود، نقطه نظرات خود را بیان و یا شخصا" اقدام به ایجاد وبلاگ و دنبال نمودن مباحث مورد نظر در وبلاگ خود نمایند. از لحاظ ظاهری، شاید وضعیت فوق را بتوان مشابه ارتباطات "چندین نفر با چندین نفر" در نظر گرفت که تاکنون به اشکال متفاوتی نظیر گروه های خبری، پیاده سازی شده است. در این رابطه یک تفاوت اساسی وجود دارد: با توجه به اینکه نظرات ارائه شده بر روی فضای متعلق به مولف وبلاگ ارسال می گردد، پاسخ به سایر افراد ضروری نبوده و آنان پاسخ خود را با مراجعه به وبلاگ، مشاهده خواهند کرد. یکی دیگر از تحولاتی که همزمان با رشد و گسترش وبلاگ ها محقق گردید، مطالعه وبلاگ ها توسط سایر وبلاگ نویسان بود که باعث ایجاد پدیده ای با نام blogrolling، گردید. بخشی از یک وبلاگ که لیست سایت هائی را که مولف وبلاگ(بلاگر)، آنان را به طور منظم و همیشه مطالعـــه و اصطلاحا" به آنان سر می زند را مشخص می نماید. این بخش معمولا" در بخش سمت راست و یا چپ صفحه بلاگر و یا در یک صفحه مجزاء قرار می گیرد. یکی از خصایص جالب این لینک ها، ایجاد یک جامعه ارتباطی(شبکه ای) بین وبلاگ نویسان می باشد.
برخی بر این عقیده هستند که اولین وبلاگ توسط "تیم. برنرزلی"(مخترع وب) ایجاد که در آن وی به سایت های جدیدی که در آن زمان ایجاد و بر روی اینترنت فعال می شدند، اشاره می نمود. دومین وبلاگ توسط "Marc Andreessen's " ایجاد که وی نیز در آن عملیاتی مشابه وبلاگ "برنرزلی" را انجام می داد. در فاصله بین سال های 1996 تا 1997 که از آن به عنوان "انفجار وب"، نام برده می شود، چندین وبلاگ جدید دیگر نیز ایجاد گردید. از وبلاگ های اولیه می توان به وبلاگ متعلق به Dave Winer، وبلاگ Barger و Cameron Barrett، اشاره نمود. محتویات وبلاگ های اولیه اغلب شامل مجموعه ای از لینک ها و توضیحاتی بود که متناسب با علاقه نویسنده، ایجاد می گردید. در ادامه وبلاگ نویسان، علاقه مند به ایجاد وبلاگ هائی شدند که در آن مطالبی را درج می نمودند که خود تمایل به خواندن آن را در آینده داشتند(نظیر دفترچه خاطرات شخصی). بدین ترتیب، وبلاگ ها دارای شخصیتی خاص برای خود شدند که این شخصیت را مستقیما" از مولف خود به ارث می بردند.