خبرگزاری پانا استان اردبیل
خبرگزاری پانا استان اردبیل

خبرگزاری پانا استان اردبیل

شناخت و آشنایی با امکانات دوربین های دیجیتال

در این بخش قصد داریم شما را با امکانات دوربین های دیجیتالی آشنا کنیم. دوربین های دیجیتالی دارای کلید ها، امکانات و منوهای زیادی هستند که باعث سردرگمی افراد تازه کار می شوند اگر چه که می توان دوربین را در حالت اتوماتیک قرار داد و به عکس گرفتن پرداخت اما با آشنایی هر چه بیشتر با دوربین و قابلیت های مختلف آن می توان عکس هایی با کیفیت تر و بهتر گرفت. برای حل مسئله پیچیدگی در دوربین های دیجیتال، تولید کنندگان این دوربین ها کارهای بسیاری انجام داده اند و اکثر آنها دوربین های خود را به دفترچه های راهنما و منوهای پیشرفته مجهز کرده اند اما با وجود تمامی این کمک ها باز هم مسائلی باقی می مانند که باعث پیچیدگی کار با آنها شوند. به علت وجود این مسائل قصد داریم مهمترین قابلیت های یک دوربین دیجیتالی را بیان کنیم و بتوانیم عکس هایی بگیریم که دارای زیبایی و کیفیت بالایی باشند. در این قسمت از مقاله وارد جزئیات بیشتری شده و مسائل پیچیده تری را بیان می کنیم از جمله این مسائل می توان به عمق تصویر، حساسیت ISO, White Balance اشاره کرد. شناخت این به مسائل منجر به عکاسی مطمئن تر و زیبا تر می شود. بر خلاف دوربین های عکاسی که از فیلم استفاده می کنند در دوربین های دیجیتالی به دلیل مشاهده تصاویر بر روی صفحه LCD می توان به راحتی اثر هر تنظیم جدید را بر روی عکس ها مشاهد نمود. امکان پاک کردن عکس های گرفته شده نیز باعث می شود که بدون دغدغه و با خیالی آسوده عکس گرفت و در صورت مناسب نبودن هر عکس به راحتی آن را از روی حافظه دوربین پاک کرد.

بیان جزئیات:

حساسیت ISO Sensitivity: عدد ISO میزان حساسیت سنسور های تصویر CCD” ها” را نسبت به نور را نشان می دهد. این حساسیت همان مسئله حساسیت فیلم های عکاسی می باشد. در فیلم های عکاسی حساسیت فیلم ها از ISO 50 کند تاISO 400 سریع می باشند یعنی با توجه به همین مقیاس انتخاب یک ISO سرعت پایین به طور مثال 100 برای عکاسی در نور زیاد آفتاب مناسب است و بر عکس انتخاب یک ISO سرعت بالا برای عکاسی در نور کم و شب مناسب می باشد.

White Balance: این قابلیت برای جیران زیادی و کمی روشنایی رنگ در نقاط مختلف تصویر استفاده می شود. برای مثال اگر از گربه ای سفید در زیر نور زرد عکس گرفته شود رنگ آن در عکس، زرد یا نارنجی دیده می شود در اینجا است که White Balance برای تبدیل رنگ ها به حالت طبیعی شان به کمک آمده و تعادل رنگ ها را برای نمایی طبیعی تر حفظ می کنند.

Shutter / Aperture Priority: تنظیم شاتر دوربین برای ورود نور مناسب به داخل دوربین می باشد. معمولاً Shutter دارای تنظیمات مختلفی می باشد که از جمله آنها حالت های اتوماتیک یا ”AE=Automatic Exposuer” می باشد. در دوربین هایی که دارای حالت تنظیم Shutter هستند می توان با تنظیم سرعت شاتر به کیفیت مطلوب دست یافت. شاتر هنگام زدن کلید دوربین مانند یک در یچه، باز و بسته می شود که با باز شدن آن نور به داخل دوربین راه می یابد. افزایش سرعت شاتر بیشتر برای گرفت عکس از اجسام و موضوعات متحرک استفاده می شود.به عنوان مثال عکاسان ورزشی سرعت شاتر را بسیار زیاد می کنند تا یک فوتبالیست هنگام دویدن کاملاً واضح و شارپ باشد اما درصورتیکه سرعت شاتر کم و یا معمولی باشد تصویر کشیده و مبهم می شود.

Aperture Priority: مقدار باز بودن شکاف ورود نور را تعیین می کند. هر چه این منفذ بازتر باشد جزئیات بیشتری از تصویر را ثبت می کند. در دوربین وسیله ای به نام دیافراگم وجود دارد که کار تنظیم کردن مقدار Aperture دارد. دیافراگم دقیقاً مانند مردمک چشم عمل می کند یعنی در صورت کم بودن نور، باز و در زمان زیاد بودن نور، بسته می شود Aperture معمولاً با عدد F فاصله کانونی اندازه گیری می شود.

Shutter Speed: 15 sec

Aperture Value: f/11

ISO Speed: 100

White Balance: Auto White Balace

Manual Exposure

این حالت گرفتن عکس امکانی را فراهم می کند که هم Shutter و هم Aperture را به صورت توامان تنظیم نمود. با انجام این تنظیمات بر روی صفحه نمایش اطلاعات عددی ظاهر می گردد که بیان می دارد حالت انتخاب شده باعث کم نوری و یا پر نوری عکس می شود. در نتیجه تنظیمات را باید به گونه ای انجام داد که این عدد در حالت تعادل قرار گیرد. این حالت عکاسی امکانی فراهم می کند که عکاس بهترین حالت را به فراخور شرایط، انتخاب کرده و بتواند تنظیمات را به سلیقه خود و البته با رعایت استانداردها تغییر دهد.  

Auto Focus: تمامی دوربین های دیجیتالی دارای فوکوس اتوماتیک می باشند اما بعضی علاوه بر فوکوس اتوماتیک دارای فوکوس دستی نیز می باشند. در حالت Auto Focus دوربین بصورت اتوماتیک تتظیمات مربوط به سرعت شاتر، مقدار فاصله کانونی f و مواردی از این قبیل را انجام می دهد. حالت Servo AF باعث می شود که فوکوس بر روی اجسام متحرک قرار گیرد که برای عکاسی از صحنه های ورزشی بسیار مناسب می باشد.

Scene Modes: اکثر دوربین های دیجیتالی دارای حالات متفاوتی از عکاسی می باشند که از جمله آنها حالات عکاسی از چهره یا Portrait “icon_portrait”، منظره ها یا Landscape “icon_sunset”، تصاویر ورزشی و پرتحرک(icon_sports)  و یا عکس در غروب“icon_nightsync”  می باشد که این حالات به گونه ای تنظیم شده اند که بهترین نتیجه را برای رسیدن به عکسی مناسب خواهند داشت. در این شرایط خود دوربین به صورت اتوماتیک صحیح ترین سرعت را برای شاتر و مقدار را برای Aperture انتخاب می کند که منجر به کیفیتی مطلوب برای حالت عکاسی انتخاب شده می شود. برای مثال اگر بخواهیم از یک شخصی عکس بگیریم بگونه ای که منظره پشت یا Background آن تقریبا مبهم و مات و فقط تصویر شخص دارای شفافیت باشد برای این منظور از Portrait استفاده می کنیم که باعث می شود که منظره پشت از حالت فوکوس خارج شده و فقط موضوع اصلی به طور مثال صورت شخص در حالت فوکوس قرار می گیرد. عکس گرفتن از اجسام متحرک کمی مشکل است. مثلاً اگر بخواهید از کودک خود که در حیاط در حال دویدن است و یا بازیکن فوتبالی که با سرعت می دود عکس بگیرید دوربین را باید در حالت Sport در بعضی از دوربین ها حالت Action قرار داد و سرعت Shutter را بسیار افزایش داد، مثلاً یک دو هزارم ثانیه، تا بتوان عکسی شفاف و واضح از جسم متحرک گرفت.

Macro and Close-Up: برای عکسبرداری از فاصله بسیار نزدیک کمتر از 20 سانت از این قابلیت استفاده می شود. بطور مثال برای عکس گرفتن از روی یک نوشته و یا حشرات روی برگ درخت باید فوکوس لنز به کمترین اندازه خود برسد که برای این کار حتماً باید از امکان Macro and Close-Up استفاده کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد