خبرگزاری پانا استان اردبیل
خبرگزاری پانا استان اردبیل

خبرگزاری پانا استان اردبیل

خبر چیست؟ ۲

در تازه ترین کتابی که استادان دانشگاه علامه طباطبایی منتشر کرده اند، تعاریف گوناگون زیر با در نظر گرفتن ابعاد مختلفی از خبر ارایه شده است:

خبر گزارشی از واقعیت است، ولی هر واقعیتی را نمی توان خبر نامید.

خبر پیامی است که احتمال صدق و کذب در آن وجود دارد.

خبر الزاماً گزارش رویدادهای جاری (تازه ها) نیست، ممکن است واقعه یی که سالها قبل رخ داده، با نمایان شدن اطلاعات تازه ارزش خبری پیدا کند. (اخبار مربوط به اکتشافات باستان شناسی، عملیات جاسوسی و. . . )

خبر، رویدادی است که قرار است اتفاق بیفتد، اما هنوز رخ نداده است. (خبر مربوط به مسافرتها، ملاقاتها، کنفرانسها و. . . )

خبرهایی نظیر اینکه «فردا برف خواهد بارید»، «کنکور سراسری هفته آینده برگزار می شود» و یا «سمینار مطبوعات بهار آینده تشکیل می شود» از جمله خبرهایی هستند که مشمول تعاریف فوق قرار می شوند.

از دیدگاه دکتر یونس شکرخواه یکی از اساتید حوزه ارتباطات, خبر (News ) با اتفاق یا رویداد (Event) فرق دارد. رویداد مربوط به جهان " واقعی" و خبر مربوط به جهان " رسانه ای"  است. به عنوان مثال؛ وقوع توفان یا سیل یک رویداد است اما اگر همین رویداد در روزنامه ای چاپ  یا در خبرگزاری، سایتهای اینترنتی منتشر  یا از صدا و سیما پخش شود؛ آن مسئله دیگر یک رویداد نیست بلکه یک خبر محسوب می شود.

خبر، نقل واقعی و عینی حوادث جاری مهم است که در روزنامه چاپ می شود و مورد توجه خوانندگان قرار می گیرد. خبر، گزارش مناسب خلاصه و دقیق یک رویداد است، نه خود رویداد. خبر، نقل ساده، خالص وقایع جاری است. خبر، اعلام و بیان وقایع جالب زندگی اجتماعی و نقل عقاید و افکار عمومی است.

  به این ترتیب همانگونه که ملاحظه می شود دستیابی به یک تعریف مشترک و جامع و به عبارت دیگر ارائه یک تئوری جامع و مانع برای خبر، بسیار دشوار می نماید. اما اگر خبر را گزارشی بیطرفانه، دقیق و در عین حال صحیح و عینی از یک رویداد مفروض بدانیم، وجود برخی از شاخصها و معیارها به انتخاب آن «رویداد» - از میان هزاران رویداد دیگر -  به عنوان «خبر»کمک می کند این عناصر موجود در رویداد را که به گزینش رویداد و تبدیل شدن آن به خبر می انجامند، ارزشهای خبری (Values News) می نامیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد