خبرگزاری پانا استان اردبیل
خبرگزاری پانا استان اردبیل

خبرگزاری پانا استان اردبیل

نکاتی برای ساخت وبلاگ بهتر

هیچ قانون سخت و قاطعی برای بوجود آوردن یک وبلاگ وجود ندارد. با رعایت چند نکته وبلاگ نویسان می توانند میزان مقبولیت وبلاگ خود را افزایش دهند. موضوعاتی که می تواند به جذابیت و مقبولیت وبلاگ شما بیفزاید به قرار زیر می باشند:

به موضوع اهمیت دهید:

در یک وبلاگ موضوعات مختلفی می تواند وجود داشته باشد ولی مطالب موجود در هر شاخه باید متناسب با یک موضوع مشخص باشد. بازدیدکنندگان وبلاگ شما وقتی وارد شاخه مورد علاقه خود می شوند دوست دارند مطلبی متناسب با موضوع که مورد پسند آنها قرار گرفته است پیدا کنند پس آنها را ناامید نکنید. بیشتر خوانندگان وبلاگ علاقه ای به دانستن اینکه مثلاً شما برای صبحانه چه خورده اید ندارند! اگر چه ممکن است برای آنها میزان کالری یک صبحانه معمول جالب باشد. یک موضوع برای وبلاگ خود تعیین کنید وبه آن بچسبید! در این صورت می توانید مطمئن باشید که افرادی علاقه مند به موضوع انتخابی وجود دارند که دوباره به وبلاگ شما سر می زنند. چون شما همان چیزی را فراهم می کنید که آنها می خواهند.

وبلاگ خود را آموزنده نگهدارید:

اگر می خواهید این احساس را در بازدیدکنندگان ایجاد کنید که شما در یک علم یا رشته مسلط هستید باید همیشه در جریان اخبار در این زمینه باشید. اگر یک محصول را معرفی می کنید یا در زمینه ای مطلبی می نویسید آن را با حقایق بسنجید قبل از آن که آن را در اختیار بازدیدکنندگان خود  قرار دهید. چون همیشه اعتبار شما در خطر است. اگر صحبتی دارید و می خواهید آن را بیان کنید آن را خلاصه کنید و سعی کنید محتوای ان همانند یک سرمقاله باشد.

خبر قدیمی دیگر خبر نیست:

درحالیکه می توانید روی وبلاگ خود هر روز مطالب جدید قرار دهید بسیار مهم است که مطالبی که ارائه می دهید به روز و دقیق باشد و نوشتن یک مقاله در مورد اتفاقی که شش ماه پیش روی داده است مورد علاقه بسیاری نخواهد بود و باز هم اعتبار وبلاگ خود را به خطر انداخته اید.

به یک رویه وفادار بمانید:

یک برنامه تهیه کنید و از آن پیروی کنید. متوجه باشید که وبلاگ نویسی احتیاج به زمان و کوشش زیاد دارد. از تهیه مطالبی که از شما انتظار نمی رود خودداری کنید. یک انحراف موقت از موضوع کلی یا صحبت کردن در مورد یک روز تعطیل قابل درک است. اما خوانندگان با توجه به مطالبی که قبلاً در وبلاگ شما دیده اند بازگشته اند و طبیعی است که به دنبال مطالب مشابهی می گردند و همانطور که می دانید هر روز وبلاگ های جدیدی به وجود می آیند. پس مراقب بازدیدکنندگان خود باشید تا آنها را از دست ندهید.

غنی از کلمات کلیدی:

اگر هدف از به وجود آوردن وبلاگ به دست آوردن تعداد زیادی بازدیدکننده است باید تیتر وبلاگ شما شامل کلمات که با موضوع وبلاگ مرتبط است باشد. برای جذب بیشتر بازدیدکننده یک تیتر درشت از موضوع سایت داشته باشید. هر آیتم باید تیتری داشته باشد که مخاطبان را جذب کند و در عین حال گول زننده هم نباشد. توجه داشته باشید که تیتر شما نباید بیش از 10 تا 15 حرف داشته باشد.

سادگی و وضوح:

وبلاگ خود را طوری طراحی کنید که فهم آن ساده باشد و مراجعین به سادگی مطلب مورد علاقه خود را پیدا کنند. خیلی ساده مطلبی را که می تواند باعث افزایش میزان بازدیدکنندگان سایت شما شود از چشم آنها پنهان نگه ندارید. بخاطر داشته باشد که وب یک رسانه بین المللی است و بعضی از کلمات و اصطلاحات را نمی توان به سادگی ترجمه کرد. بعضی از مواقع که کم هم اتفاق نمی افتد برای فهمیدن تیتر یک مقاله باید مدت زیادی تلاش کرد.

تداوم:

اگر محتویات وبلاگ شما به طور مداوم به روز شوند موتورهای جستجو هم وبلاگ شما را در دوره های زمانی کوتاهتری کند و کاو می کنند.

تصحیح مطلب:

فقط چند لحظه کوتاه لازم دارید تا از اشتباهی که با دستپاچگی نوشته شده است جلوگیری کنید. غلط های املایی را تصحیح کنید تا در ذهن خوانندگان خود اثر منفی ایجاد نکنید. به محتویات مطلب توجه کنید چون هر چیزی که شما در اینترنت قرار می دهید در اینترنت یافت می شود پس قبل از قرار دادن هر مطلبی در مورد آن خوب فکر کنید. کپی کردن مطلب از منابع اینترنتی کار قشنگی نیست و اثر مطلوبی در مخاطب ایجاد نمی کند. البته معرفی مقالات مفید مرتبط با موضوع کیفیت کار را بالا می برد و شما به سادگی با قرار دادن یک لینک می توانید این کار را انجام دهید این عمل علاوه بر اینکه کمکی به بازدیدکنندگان است و اثر مثبتی در آنها می گذارد باعث می شود وبلاگ شما از طرف موتور های جستجو در رتبه بهتری قرار گیرد.

RSS

RSS وبلاگ شما را غنی تر می سازد. بسیار مهم است که محتویات وبلاگ شما به صورت RSS تغذیه شود تا  توزیع و خوانندگی وبلاگ افزایش یابد.

کوکی چیست؟

کوکی عبارت است از یک پیغام که سرور به مرورگر (Browser)شما می فرستد. مرورگر شما این پیغام را در یک فایل متنی (Text)ذخیره می کند. پس از آن هر بار که که شما به آن سرور مراجعه می کنید(یعنی یک صفحه از وب سایتی را که روی آن سرور قرار دارد باز می کنید) یا به عبارت دیگر هر بار که مرورگر شما(مثلاً اینترنت اکسپلور) درخواست یک صفحه از آن سرور می کند این پیغام را به آن سرور باز می گرداند.

هدف اصلی کوکی ها شناسایی کاربران است تا تنظیماتی را که کاربر بنا بر سلیقه خود دفعه ی قبل روی یک وب سایت مثلاً یاهو انجام داده اکنون هم بتواند صفحه را با همان تنظیمات دفعه قبل برایش باز کند. برای مثال فرض کنید درHotmail  یک ایمیل درست کرده اید و اکنون بعد از چند روز دوباره وارد سایتHotmail  می شوید تا با وارد کردن شناسه و پسورد وارد ایمیل خود شوید و مشاهده می کنید که با باز شدن صفحهID  شما از قبل نوشته شده است یا حتی اگر از قبل این امکان را ایجاد کرده باشید پسورد شما هم واردشده فقط کافیست اینتر را بزنید و وارد ایمیل خود شوید؛ و زمانیکه در گوگل زبان خود را انتخاب می کنید و دفعه بعد که وارد گوگل می شوید و زبان مورد نظر شما به طور اتوماتیک انتخاب شده است همه این کارها و بسیاری از کارهای دیگر اینچنینی بوسیله کوکی ها انجام می شود در حقیقت از طریق کوکی ها سرور وب صفحات را مطابق عادت و سلیقه شما باز می کند و به این طریق در وقت و حوصله شما صرفه جویی می شود.

مشکلات کوکی ها

کوکی ها مکانیزم کاملی برای شناسایی نیستند، ولی کارهایی را ممکن می سازند که شاید بدون آنها انجام همین کارهای ساده غیر ممکن بود. در اینجا به بررسی چند مشکل که از کارایی کوکی ها می کاهد می پردازیم.

1- افراد معمولاً از کامپیوترها به طور مشترک استفاده می کنند: هر کامپیوتری که در یک مکان عمومی مانند محل کار یا حتی در خانه معمولاً ‌به طور اشتراکی چند نفر از آن استفاده می کنند و چندین نفر در زمان های مختلف بوسیله این کامپیوتر به اینترنت متصل می شوند. کوکی ها نمی توانند نیاز همه آنها را همزمان برآورده کنند. فرض کنید از یک مکان عمومی مانند یک کافی نت در حال خرید از یک فروشگاه اینترنتی هستید. این فروشگاه اینترنتی روی کامپیوتری که از آن برای خرید استفاده می کنید یک کوکی قرار می دهد تا اگر بار دیگر وارد این فروشگاه اینترنتی شدید حساب شما را استفاده کند. فروشگاه های اینترنتی معمولاً در این زمینه بسیار هشدار می دهند. یا فرض کنید که شما با استفاده از کامپیوتر شخصی همسرتان از فروشگاه اینترنتی آمازون خرید کرده اید و حال اگر همسرتان بعد از شما برای خرید وارد آمازون شود فقط با یک کلیک می تواند خرید کند البته با حساب شما!

در یک کامپیوتر با سیستم عاملی مانند ویندوزNT  یا یونیکس که حساب ها به طور مناسب و درست در اختیار کاربران قرار می گیرند کمتر این مشکلات پدید می آیند.

2- اگر کوکی ها پاک شوند: اگر شما با مرورگر خود مشکل دارید و از شرکت پشتیبانی کننده ی این مرورگر کمک بخواهید ممکن است اولین چیزی که به شما بگویند تا انجام دهید پاک کردن temporary Internet files یا همان فایل های موقت اینترنتی در شاخه ویندوز باشد. زمانیکه این کار را می کنید تمام کوکی ها را از دست می دهید و اگر سایتی را که قبلاً بازدید کرده اید بعد از این عمل دوباره بازدید کنید آن سایت شما را به عنوان یک کاربر جدید فرض خواهد کرد و برای شما یک کوکی جدید می فرستد و به همین علت است که بعضی از سایت ها از شما می خواهند که در آنها ثبت نام کنید(یا اصطلاحاً رجیستر شوید) چون اگر با یک کلمه کاربری و یک کلمه عبور شما می توانید وارد حوزه شخصی خود در آن سایت شوید حتی اگر فایل کوکی را از دست داده باشید.

3- چندین کامپیوتر: افراد زیادی در روز از بیش از یک کامپیوتر برای دستیابی به اینترنت استفاده می کنند به عنوان مثال اگر شما یک کامپیوتر در محل کار و یک کامپیوتر در خانه و یک لپ تاپ برای خارج از این دو محل استفاده می کنید برای هر کامپیوتری که با آن به یک وب سایت متصل می شوید کوکی های جداگانه برای هر کامپیوتر ارسال می شود و این سبب می شود که تنظیمات خود را برای هر کامپیوتر به طور جداگانه انجام دهید که خسته کننده است. حل مشکلات مذکور احتمالاً به همین سادگی ها هم نیست مگر این که از کاربر خواسته شود در سایت مذکور ثبت نام کند.

کارهایی که در طراحی وب سایت باید از آن خودداری کرد

آنچه در زیر آمده است یک لیست کوچک از نکاتی است که برای اکثر افرادی که در  حال گشت و گذار در اینترنت هستند رنج آور و خسته کننده است بنابراین اگر در حال طراحی وب سایت هستید و یا می خواهید وب سایت خود را بهینه سازی کنید حتماً به این نکات توجه نمایید:

  1. گرافیک های با حجم خیلی زیاد
  2. گرافیک های با حجم فوق العاده کم و تعداد بالا
  3. تعداد زیادی انیمیشن
  4. برچسب های چشمک زن و مانند آن
  5. نشانه ها و لینک هایی در سایت که به آنچه وجود ندارد و در حال ساخت است اشاره می‌کند
  6. انتخاب رنگ نامناسب
  7. اشکالات املایی و دستوری
  8. متن های خیلی کوتاه
  9. متن های خیلی بلند
  10. صداهایی که به طور اتوماتیک اجرا می شوند
  11. لینک های شکسته(لینک هایی که به هیچ صفحه عکس یا فایلی ختم نمی شوند)
  12. فضاهای خالی خیلی زیاد بین قسمت های مختلف
  13. فضاهای خالی خیلی کوچک بین قسمت های مختلف
  14. استفاده از اختصارات بی مورد در جمله مثلاً u برایyou
  15. فریم هایی که به طور افقی یک تکه از صفحه را اشغال می کنند
  16. یک صفحه طولانی بدون پاراگراف های لازم
  17. تعداد زیادی banner های تبلیغاتی
  18. سرعت پایین server یا صفحه طولانی و حجیم

این لیست می تواند ادامه داشته باشد و هر کسی ممکن است عقیده ای داشته باشد بنابراین تجربیات خود شما در گشت گذار اینترنتی بهترین راهنمای شماست که تشخیص دهید چه اعمالی در طراحی وب سایت سبب خستگی و رنجش بازدیدکنندگان می گردد.

سخن آخر اینکه همیشه سعی کنید بازدیدکنندگان سایت خود را راضی نگه دارید تا موفقیت شما تضمین شود.