خبرگزاری پانا استان اردبیل
خبرگزاری پانا استان اردبیل

خبرگزاری پانا استان اردبیل

وبلاگ چیست؟

وبلاگ، یک صفحه وب(مشابه یک روزنامه شخصی) و با قابلیت دستیابی عموم کاربران به آن است. وبلاگ ها، بر اساس نظم و محتوا نشان دهنده شخصیت مولف و یا مولفان آن می باشند. اولویت استقرار و یا نشر مطلب بر اساس یک ساختار زمانی شکل می گیرد. در این حالت خوانندگان وبلاگ ها همواره در ابتدا جدیدترین مطلب و یا مطالب منتشر شده را مشاهده و در صورت تمایل آن را مطالعه می نمایند. اکثر وبلاگ ها دارای یک خط فکری خاص بوده و به نوعی آن را دنبال می نمایند. مثلا" در صورتی که یک بلاگر علاقه مند به فن آوری باشد، با جمع آوری مطلب از منابع متفاوتی نظیر: نمایشگاه‌ها، سمینارها و یا سایت های دیگر، آنان را با فرمت مورد نظر در بلاگ خود ثبت و در اختیار مخاطبان قرار می دهد. در صورتی که یک بلاگر علاقه مند به یک بیماری خاص بوده و مسائل علمی آن را دنبال می نماید، می تواند مقالات و موضوعات جدید منتشر شده در رابطه با بیماری مورد نظر را بر روی بلاگ خود منتشر نماید. در صورتی که یک بلاگر، علاقه مند به مسائل اقتصادی می باشد، می تواند با جستجو و یافتن مقالات جدید در رابطه با اقتصاد، آنان را بر روی وبلاگ خود منتشر نماید.

برخی از وبلاگ نویسان از وبلاگ خود به منزله یک آلبوم عکس و یا بریده روزنامــه ها(شکل خاصی از یک حافظــــه online) استفاده می نمایند. زمانی که بلاگر یک لینک مناسب را در این خصوص پیدا نماید و یا اطلاعاتی خاصی را که قصد دارد آنان را به خاطر بسپارد، آنان را بر روی وبلاگ خود قرار می دهد. وبلاگ یک محیط الکترونیکی قابل جستجو را فراهم که علاقه مندان می توانند با استفاده از یک مرورگر وب و در هر نقطه ای از جهان به محتویات آنان دستیابی داشته باشند. یکی از ویژگی هایی که در تمامی وبلاگ ها به نوعی رعایت می شود، ماهیت انتشار و استقرار اطلاعات بر روی وبلاگ بر اساس یک نظم زمانی خاص است(تقویم اطلاعاتی). وبلاگ مشابه یک مجله و یا روزنامه online می باشد که مولف آن می تواند در ارتباط با موضوعات متفاوت در زمان دلخواه، در آن اطلاعاتی را درج و منتشر نماید. تعداد زیادی از وبلاگ ها دارای مجموعه ای جالب و ارزشمند از لینک ها به سایر وبلاگ ها و یا سایت هایی می باشند که مولف وبلاگ آنان را مثبت و مفید ارزیابی می نماید.

برخی از ویژگی های وبلاگ ها عبارتند از:

  • سبک و شیوه وبلاگ ها عموما" شخصی، غیررسمی و یا خودمانـــی است. با استفاده از ابزارهای رایگان موجود بر روی وب می توان به سادگی اقدام به ایجاد و نشر اطلاعات بر روی وبلاگ، نمود.
  • وبلاگ ها از لحاظ کیفیت، محتوی و اهداف دارای گونه های متعددی بوده و هر یک می توانند مخاطبان خاص خود را دارا باشند (نظیر تیراژ روزنامه).
  • وبلاگ ها در اواسط دهه 90 مطرح و به سرعت و همزمان با ارائه ابزارهای ساده نشر و ایجاد وبلاگ، نظیر Blogger.com رشد و مورد استقبال قرار گرفتند. در این راستا وبلاگ های متعددی، ایجاد گردیده است(از بلاگ هائی که شامل دفترچه خاطرات online بوده که منعکس کننده فعالیت ها و تجارب روزانه نویسنده بوده تا بلاگ هائی خصوصی و یا کوچک که صرفا" شامل توضیحاتی اندک و لینک به سایر موضوعات است). اکثر وبلاگ ها مبتنی بر متن می باشند. در این رابطه وبلاگ هائی نیز وجود دارد که علاوه بر استفاده متن از سایر اقلام اطلاعاتی نظیر صوت، تصاویر و کلیپ های ویدئوئی نیز استفاده می نمایند مانند: وبلاگ تصویری(Photoblog)، وبلاگ ویدئویی(Videoblogs)، بلاگ های صوتی(Audioblog).

مولفین وبلاگ ها به سایر وبلاگ ها لینک و به گونه ای آنان را بر اساس موضوعات متفاوتی تقسیم بندی نموده تا امکان استفاده مناسب و سریع از سایر وبلاگ ها با توجه به موضوعات مربوطه در اختیار کاربران قرار گیرد. خوانندگان یک وبلاگ می توانند از هر نقطه ای در وبلاگ که تمایل دارند، مطالعه خود را شروع نمایند: در ابتدا مطالب و نوشته های جدید منتشر شده بر روی بلاگ را مشاهده نمایند و یا با استفاده از امکان جستجو و یا لینک به سایر بلاگ ها، اطلاعات قدیمی منتشر شده را مطالعه نمایند. در زمان مطالعه یک بلاگ، خوانندگان می توانند آن را با اولویت های متفاوتی مطالعه نمایند: زمانی( مطالعه بر اساس زمان و تاریخ انتشار مطلب)، موضوعی و یا جستجو بر اساس کلید واژه های خاص.

وبلاگ ها، اغلب شامل یک Blogroll بوده که شامل لیستی از لینک ها به سایر وبلاگ هایی است که مولف وبلاگ آنان را پیشنهاد می نماید. تعداد زیادی از وبلاگ ها این امکان را برای خوانندگان خود فراهم می نمایند که نقطه نظرات خود را در رابطه با موضوع منتشر شده بر روی سایت اعلام نمایند. یکی از نکات جالب در رابطه با بلاگ ها، سادگی آنان می باشد. وب سایت ها معمولا" دارای یک صفحه اصلی به همراه مجموعه ای از لینک ها به سایر صفحات برای مشاهده اطلاعات تکمیلی، می باشند. سایت Srco به این سبک ایجاد شده است و ده ها صفحه اطلاعاتی تحت یک صفحه اصلی سازماندهی، می شوند. اکثر وب سایت ها دارای چنین ساختاری می باشند. یک وبلاگ دارای ساختاری به مراتب ساده تر است:

  • یک وبلاگ شامل صفحه ای مشتمل بر مجموعه ای از Entry، است. یک وبلاگ ممکن است دارای آرشیو مطالب منتشر شده قدیمی نیز باشد، ولی صفحه اصلی یک بلاگ دارای جایگاهی خاص بوده و توجه تمامی مخاطبان را به خود جلب می نماید.
  • یک وبلاگ معمولا" حالت عمومی داشته و امکان مشاهده و مطالعه آن در اختیار عموم خواهد بود.
  • موجودیت های وبلاگ معمولا" متعلق به یک و یا چندین مولف می باشد.
  • موجودیت های منتشر شده در یک وبلاگ از تفکری هوشمندانه، تبعیت می نمایند. مثلا" در صورتی که مولف یک وبلاگ، لینک مناسبی را پیدا نماید، می تواند در صورت تمایل آن را در وبلاگ خود معرفی نماید.
  • ابزارهای استفاده شده توسط مولفین وبلاگ ها، عموما" ساده بوده و امکان افزودن موجودیت های متفاوت در زمان دلخواه، وجود خواهد داشت.
  • یک وبلاگ بر اساس اولویت و نظم زمانی خاصی سازماندهی می شود(از جدید ترین مطالب منتشر شده به سمت قدیمی ترین مطالب منتشر شده).
  • در حال حاضر وبلاگ های متعدد و در زمینه هائی گوناگون نظیر: سیاسی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، علمی و سایر موارد وجود دارد.
  • ایجاد وبلاگ متعلق به یک قشر خاص از جامعه نبوده و اقشار متفاوت جامعه با موقعیت شغلی متفاوت اقدام به ایجاد وبــلاگ می نمایند.
  • وبلاگ ها به سرعت متدوال و برخی از وبلاگ ها دارای صدها هزار خواننده در طی یک روز می باشند. خوانندگان متعددی اخبار مورد نظر خود را قبل از مطالعه روزنامه از طریق وبلاگ ها بدست می آورند. مثلا" می توان با مراجعه به یک وبلاگ از آخرین اخبار مربوط به چاپ کتب جدید و دنبال نمودن آخرین پیشرفت ها و اکتشافات ایجاد شده در زمینه های متفاوت علوم، آگاه گردید.
  • برخی وبلاگ ها صرفا" دارای یک مولف می باشند و برخی دیگر به صورت گروهی اداره می شوند. عملکرد برخی از وبلاگ ها نظیر پروتال بوده و خوانندگان را به سایر وبلاگ ها هدایت می نمایند. یک بلاگر خوب می بایست هم دارای مهارت در زمینه نوشتن و هم مهارت های خاصی در زمینه ویرایش باشد.
  • وبلاگ ها از مجلات و روزنامه ها دارای کارآئی به مراتب بیشتری بوده و تعداد زیادی از بلاگ ها دارای یک بخش با نام "نقطه نظرات" بوده که خوانند گان می توانند نقطه نظرات ارائه شده توسط سایر خوانندگان را مطالعه و نظر خود در این رابطه بیان نمایند. با توجه به ویژگی فوق، نویسنده یک وبلاگ علاوه بر ارائه نظر و دیدگاه خود می تواند پس از گذشت چندین ساعت، بازخورد آن را داشته باشد و در صورت لزوم نقد و بررسی مجدد در ارتباط با یک مطلب را ارائه نماید.
  • یک وبلاگ بندرت اهداف مالی را دنبال می نماید. از جمله اهداف وبلاگ نویسان می توان به تمایل آنان به منظور برقراری ارتباط با دیگران، معرفی توانمندی ها و سرگرمی، اشاره نمود(شاید هم ترکیبی از سه مورد).
  • وبلاگ ها، محدودیت های موجود در ارتباط با منابع رسانه ای دیگر را از میان بر می دارند. وبلاگ ها در عرصه های متفاوت و در ارتباط با مسائل متفاوت سیاسی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی، اقدام به نشر اطلاعات نموده و مخاطبان با رویکردی کاملا" آزادانه قادر به مطالعه مطالب منتشر شده و در صورت تمایل بیان دیدگاه خود در ارتباط با آن می باشند.
  • متداولترین وبلاگ ها به منزله بهترین وبلاگ نبوده و این موضوع کاملا" نسبی است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد